
Balenciaga onder vuur door foto’s spelende kinderen met SM-beertjes
Foto's van de Spring'23 campagne van het modemerk bestonden uit poserende kinderen, spelend met in SM-kleding gehulde teddybeertjes
Het Spaanse modemerk Balenciaga heeft wederom opzien gebaard met de lancering van hun nieuwe campagne. Op de campagnefoto’s staan namelijk jonge kinderen die met een teddybeer gehuld in SM-kleding spelen. De beelden zijn inmiddels van de Balenciaga-website verwijderd, maar nog steeds viraal op social media. De campagne kan rekenen op bakken met kritiek.
Spring’23 campagne van Balenciaga
Het gaat om de Spring’23 campagne van het bedrijf dat zijn oorsprong vindt in San Sebastian. De campagne bevat foto’s van poserende kinderen die spelen met teddyberen, die op hun beurt gewikkeld zijn in bondage-kleding. Voornamelijk de gruwelijke details in de foto’s zorgen voor een stortvloed aan negatieve reacties. De foto’s verschenen op de Instagram-pagina van het merk.
Op Twitter uiten mensen hun ongenoegen over het modemerk. Er wordt massaal opgeroepen tot een boycot opgeroepen. “Beangstigend hoeveel volwassenen hierbij betrokken moeten zijn geweest”, zo zegt iemand op het platform. Iemand anders zegt op Twitter kort en bondig: “Typisch Balenciaga”. Ook Stichting Free A Girl heeft op het nieuws gereageerd. Op Instagram vragen zij onder andere De Bijenkorf het merk te boycotten. Ook mening BN’er reageert met afschuw op de foto’s.
Dit bericht op Instagram bekijken
‘’Biljoenenmerk Balenciaga draagt bij aan de seksuele verheerlijking van jonge kinderen’’, zo zegt de stichting.
Hourglass Bag
Maar volgens de stichting is dat niet het enige. Onderaan de website van Balenciaga staat een foto van de ‘Hourglass Bag’ één van Balenciaga’s tassen. Onder die tas ligt een stapel papier. Free A Girl geeft toelichting over het papier: “Het document wat op tafel ligt, is een gerechtelijk document waarin wordt verwezen naar Ashcroft vs Free Speech Coalition, de rechtszaak die virtuele/nepbeelden en video’s van seksueel misbruik van kinderen legaal maakte in de VS’’. Het verbetert de hachelijke positie waar Balenciaga zich momenteel in bevindt allerminst.
Het modemerk heeft zelf inmiddels ook gereageerd:“We bieden onze welgemeende excuses aan voor elke belediging die onze feestdagencampagne zou kunnen hebben veroorzaakt. Onze ‘Plush Bear Bags’ hadden nooit gepresenteerd mogen worden met kinderen in de campagne. We hebben de campagne dan ook direct verwijderd van onze kanalen”.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.