Alles in het leven wordt duurder en daar is bier beslist geen uitzondering op. Hoewel Heineken dit jaar al twee keer de prijzen omhoog gooide, zal een biertje in 2023 nóg duurder worden. “Wereldwijd zien we de prijzen fors oplopen. Dit geldt ook voor ons als bedrijf”, geeft Heineken als reden.

Bier wordt ten opzichte van eerder dit jaar 19,9% duurder

Het bedrijf heeft aan horecaondernemers laten weten dat de prijzen van bier en cider in 2023 gemiddeld 10,7 procent omhoog gaan. De nieuwe regel gaat op 1 januari 2023, terwijl de prijzen sinds de zomer al met 9,2% zijn gestegen. Het nieuws zorgt voor bittere nasmaak bij horeca-ondernemers, die ook al kampen met hogere energiekosten, huurstijging, personeelstekort en schulden uit de coronacrisis die nog afgelost moeten worden.

Heineken

Heineken zegt een deel van de enorme kostenstijgingen te absorberen, maar ze kunnen niet “alle kosten op onze schouders nemen en ontkomen we er niet aan om een deel van die stijgingen door te berekenen in onze prijzen”. Ondanks dat behaalde Heineken halverwege het jaar een omzet € 16,4 miljard, een derde meer dan vorig jaar, een een nettowinst van 22% meer dan het jaar ervoor, zo’n € 1,3 miljard.

“De prijzen rijzen de pan uit als het gaat om het brouwen”

In de zomer van 2022 schatte het Nederlandse bierbedrijf in dat het nog wel een poos zal duren voordat de bierverkoop op het oude niveau is vóór coronacrisis. “Of het nu gaat om transport, grondstoffen als mout en hop of verpakkingsmaterialen als karton en aluminium; de prijzen rijzen de pan uit als het gaat om het brouwen, verpakken en vervoeren van onze bieren”, valt te lezen in een brief aan ondernemers. Wat de hogere kosten betekenen voor de prijzen van bier in de supermarkten is nog onduidelijk voor Heineken.

De Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is volgens voorman Robèrt Willemsen ‘not amused’. Hij eist een helderdere uitleg van waar de prijsstijging van Heineken precies op is gebaseerd. “We zetten onze vraagtekens bij het feit of dit wel te herleiden is naar de daadwerkelijke meerkosten vanwege de crisis”, zegt hij.