Eind oktober overleed Dietrich Mateschitz aan de gevolgen van alvleesklierkanker op 78-jarige leeftijd. De rijkste inwoner van Oostenrijk maakte van Red Bull een wereldwijd succes en zijn wordt overgedragen aan zijn 30-jarige zoon Mark Mateschitz, zijn enige kind. Hij erft zijn miljarden en moet de visie en strategie van het succesvolle bedrijf voortzetten.

30-jarige Mark Mateschitz erft miljarden

Dat schreef Dietrich Mateschitz onder meer in een brief die hij achterliet. Naast de aanstelling van zijn zoon als leider wenste hij dat het bedrijf in drieën gesplitst moet worden en dat er naar verloop van tijd drie CEO’s aangesteld moeten worden. Waar zoon Mark dus één van is. Mark zat al in het bestuur van de Red Bull Wings for Life Foundation, voornamelijk gerund door zijn moeder, Anita Gerhardter, en is circa vier jaar CEO geweest van het frisdrank-, water- en bierbedrijf Thalheimer Heilwasser GmbH, onderdeel van Red Bull.

Mark komt binnen op plek 94 op de Bloomberg Billionaires Index.

Volgens zakenblad Bloomberg betreft de erfenis van zijn vader $15,7 miljard bedraagt, ofwel een belang van 49% in Red Bull GmbH, waarmee Mark zich in een klap kan rekenen tot een van de allerrijkste millennial van Europa. Sterker nog: hij is niet alleen de rijkste millennial in Europa, wereldwijd zijn er slechts drie millenials rijker dan hem: ByteDance-eigenaar (moederbedrijf van TikTok) Zhang Yiming (39), Meta-oprichter Mark Zuckerberg (38) en Walmart-erfgenaam Lukas Walton (36).

Focussen op zijn rol als aandeelhouder

In een e-mail legde Mateschitz aan Red Bull-medewerkers uit dat een raad van bestuur toezicht zou houden op de bedrijfsvoering en dat hij ontslag heeft genomen als Head of Organics bij Red Bull, een beslissing die volgens hem “niet gemakkelijk kwam”, omdat het project “zeer dicht bij mijn hart lag”. Hij zal zich vooral gaan focussen op zijn rol als aandeelhouder, want hij is van mening dat dat niet samengaat als hij ook op de loonlijst staat als werknemer.

“Ik zal me concentreren op mijn rol als aandeelhouder, en ik zal dit interpreteren en me uitdrukken op een manier die voor mij logisch is.” Het is bovendien ook niet zomaar iets wat hij in zijn schoot krijgt geworpen. Red Bull draaide in 2021 een jaaromzet van € 7,8 miljard na de verkoop van bijna 10 miljard blikjes. Inderdaad, Red Bull geeft je vleugels.