Russen zijn dol op Mercedessen en met name op de zogenoemde G-wagon. Echter is de ongelijkheid in het land van de beruchte president Poetin enorm, dus niet iedere inwoner kan zo’m gelimiteerde en prijzig SUV aanschaffen. Gelukkig stelt het kille klimaat diverse Russen in de gelegenheid om creatief te zijn met de middelen van moeder natuur.

Mercedes-Benz G-wagon van ijs

Door de jaren heen zijn we diverse replica-auto’s tegengekomen, die zijn gebouwd door een aantal zeer getalenteerde vakmensen of creatieve liefhebbers als eerbetoon aan hun favoriete auto. Materialen als staal, hout en karton passeerden de revue, maar ijs is ook voor ons nieuw. Toch is dat de substantie naar keuze voor de Russische YouTuber Vladislac Barashenko, eigenaar is van een aangepaste autowinkel genaamd Garage 54.

Op zijn kanaal heeft hij meerdere video’s geplaatst van ijs-replica’s, maar hij ontving de meeste aandacht met zijn door middel van zijn Ice G-Wagon-project. Barashenko plaatste onlangs een nieuwe montagevideo van 15 minuten waarin is te zien hoe bouwproces van het Ice G-Wagon-project in z’n werking ging.

Om ‘m operatief te krijgen maakte zijn bedrijf gebruik van het chassis en het onderstel van een UAZ-469, een terreinwagen uit het Sovjettijdperk. De video begint met het demonteren van de boxy carrosserie van de SUV, gevolgd door het lassen van een frame rond het chassis om de ijsblokken op hun plaats te houden. Het project gaat vervolgens naar het meest cruciale onderdeel van het bouwproces waarvoor het aangepaste chassis buiten de garage wordt gerold, waar de ijsblokken te wachten staan.

Gemiddelde temperatuur van -15 °C

Middels een kettingzaag worden deze in kleinere stukken gesneden en één voor één op het chassis gemonteerd. Elk stuk wordt zorgvuldig gladgestreken zodat ze aan elkaar hechten, terwijl er water tussen de naden wordt geïnjecteerd om de blokken aan elkaar te laten hechten. Er staat ook een echte Mercedes-Benz G-Wagon naast, om als referentie te gebruiken zodat de werkers de blokken tot perfectie kunnen beitelen.

Aangezien de garage in de Russische stad Novosibirsk, een van de belangrijkste industriële centrums van Siberië en na Moskou en Sint-Petersburg de grootste stad van het land, staat, waar de temperatuur in de wintermaanden gemiddeld -15 °C is, is er geen smeltgevaar. Helaas zijn er meerdere seizoenen en in de zomer van 2018 transformeerde het project in een plas water. Gelukkig hebben we de beelden nog – zie hieronder.