Ryanair tickets zijn zo extreem laag, dat ze verwachten dat steeds meer vliegers overstappen van duurdere maatschappijen. Dat is één van de factoren waardoor ze in de eerst zes maanden (tot eind september) een recordwinst behaalde. “De zorgen over de impact van de recessie en de stijgende consumentenprijsinflatie op het bedrijfsmodel van Ryanair zijn sterk overdreven”, zegt Ryanair-CEO Michael O’Leary.

Topman-Ryanair verwacht “zeer sterke groei”

In heel Europa hebben luchtvaartmaatschappijen de afgelopen maanden een stijgende vraag ervaren, aangezien landen de reisbeperkingen hebben opgeheven en men weer behoefte heeft om de aardvol rond te reizen voor zowel zaken als vakanties. Daar profiteert de Ierse luchtvaartmaatschappij, Europa’s grootste qua passagiersaantallen, flink van. Ryanair is niet voor niets een van de weinige budgetmaatschappijen die ook daadwerkelijk winst boeken.

In de eerste zes maanden van dit jaar, tot en met 30 september, noteerde ze een winst maar liefst € 1,371 miljard. Dat is meer dan het vorige record van € 1,29 miljard dat in 2017 gevestigd, nog voor we te maken kregen met het coronavirus. En tevens stukken meer in vergelijking met het verlies van € 48 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

’s Zomers meer dan 3.000 dagelijkse vluchten

“Onze groepsluchtvaartmaatschappijen leverden toonaangevende operationele prestaties en robuust post-covid-verkeersherstel op H1. Deze zomer hebben we op 115% van onze pre-Covid-capaciteit gevlogen, meer dan 3.000 dagelijkse vluchten voltooid en zorgde voor recordverkeer over piek S.22, ondanks ongekende ATC-verstoringen en betreurenswaardige luchthaven beveiligingsvertragingen (voornamelijk in Q1).

vliegen

Ervan uitgaande dat de olieprijzen relatief stabiel blijven, denkt O’Leary dat zijn bedrijf klaar is voor een “zeer sterke groei”. Ook verwacht hij in de komende jaren dat steeds meer passagiers voor Ryanair gaan kiezen, aangezien geen enkele maatschappij kan concurreren met de gemiddelde kosten van hun vluchten. In het eerst halfjaar van 2022 wisten ze 14% meer passagiers aan te trekken.

In het halfjaar-rapport wordt, direct na een opsomming van de resultaten, geopend met een tekst over klimaat. Zo suggereert O’Leary dat ze fors blijven “investeren in brandstofefficiënte, milieuvriendelijke nieuwe vliegtuigtechnologie” en dat iedere passagier die overstapt op Ryanair hun uitstoot “met maximaal 50% per vlucht vermindert”.