Hoewel de Ferrari Purosangue geen limited edition is, heeft Ferrari wereldkundig gemaakt dat de verkoop van de eerst SUV van het Italiaanse merk niet meer dan 20% van de autoverkopen mag overschrijden. Kennelijk staan de orderboeken overvol, want voorlopig is het onmogelijk om uw handen aan een Purosangue te krijgen.

Bent u exclusief genoeg om een Purosangue te mogen bestelen?

Daarnaast is het sowieso al een helse opgave om er een te kunnen bestellen. Zo ondervond ook de Limburgse eierenboer Marcel Wulms. Hij bestelde er een bij de Nederlandse dealers Kroymans Munsterhuis en deed zelfs een aanbetaling. Om vervolgens via een telefoontje te horen te krijgen dat hij niet ‘exclusief’ genoeg zou zijn. Niet in die exacte woorden, maar daar kwam het eigenlijk wel op neer. Volgens de dealer had Ferrari besloten dat eerst VIP-klanten en ‘top-klanten’, zoals klanten die al meer Ferrari’s bezitten, een nieuwe Purosangue mochten bestellen en daar maakte de eierenboer uit het Limburgse Weert volgens hen niet bij.

Ferrari Purosangue

Wie alsnog een poging wil wagen, moeten we helaas dus teleurstellen. Enrico Galliera, chef marketing en commercie van Ferrari, gaf namelijk aan Drive wat extra informatie over de reserveringstop “Het is geen geheim dat we geen bestellingen meer aannemen. Er was zoveel interesse, zonder dat we een enkele auto hebben afgeleverd.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ferrari (@ferrari)

Vergelijking met de Lamborghini Urus

Het blijft onduidelijk waarom Ferrari een maximaal verkooppercentage heeft ingesteld, buiten het exclusieve merkkarakter hooghouden om, want als we kijken naar concurrerende modellen, gaan SUV’s als warme broodjes over de toonbank. Zo ligt Lamborghini goed op schema om van 2022 hun meest succesvolle jaar ooit te maken en dat is voornamelijk te danken aan de Urus. De Urus, waarvan er inmiddels meer dan 20.000 zijn gemaakt, is namelijk verantwoordelijk voor 61 % van de omzet.

De prijs van een Ferrari Purosangue

Wie toch een Ferrari Purosangue heeft weten te bemachtigen (voor ongeveer € 390.000, ex btw), kan zelf ondervinden hoe fijn de SUV met een 6,5-liter V12-motor zonder turbo’s over het wegdek rijdt. Met 725 pk en 716 Nm accelereert de sportieve bak vanuit stilstand in 3,3 tellen naar de 100 kilomter per uur, terwijl de topsnelheid op zo’n 310 km/u ligt.