Aan al het moois komt een eind. Helaas ook aan de productie van het boegbeeld van het Franse Bugatti. Inderdaad, de Chiron – opvolger van de Veyron. Om de productiereeks majestueus af te sluiten wordt er een speciale variant van de Chiron gebouwd in de fabriek in Molsheim. De eenmalige Profilée. Een hypercar in de hoogste categorie: razend snel, beeldschoon en peperduur. Zowel de naam als de kleurstelling, Argent Atlantique, zijn gebaseerd op de in 1931 geïntroduceerde Type 46 Profilée.

De Bugatti Chiron Profilée

Bugatti startte de ontwikkeling van de Chiron Profilée in de herfst van 2020. Tegen de tijd dat het eerste prototype gereed was, waren alle 500 productieplaatsen van de Chiron-familie al vergeven. Het merk omschrijft die one-off als een auto die “de tijdloze elegantie van de Chiron en Chiron Sport combineert met de prestaties van de Pur Sport”. De Profilée voegt zich bij de gelederen van de speciale edities van de Chiron, samen met de Divo, Centodieci en La Voiture Noire.

Bugatti Chiron Profilée

De Chiron Profilée heeft een in de achterzijde geïntegreerde achterspoiler die op hoge snelheiden 80% van de neerwaartse druk moet opleveren. Verder bevat de Bugatti Chiron Profilée bredere lichtinlaten, een herziene frontsplitter, een grotere grille, een vernieuwde bumper en gepolijste aluminium accenten ronden de aanpassing van het exterieur af.

Bugatti Chiron Profilée

Ook het interieur is aangepast ten opzichte van de standaar Chriron. Zo is de Profilée is de eerste Chiron met ‘geweven leer’ op het dashboard, de deurpanelen én op de middenconsole.

W16-motor met vier turbo’s

Zoals u al had verwacht, ligt achter de bestuurder een W16-motor met vier turbo’s en een motorinhoud van 8 liter met een vermogen 1.500 pk en het koppel bedraagt 1.600 Nm. Door middel van deze aandrijflijn, die identiek is aan die van de Pur Sport, en aerodynamisch elementen zijn er slechts 2,3 tellen nodig om de 100 km/h aan te tikken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

In slechts 5,5 seconden is de 200 km/h en pas op de 380 km/h bereikt de sportwagen z’m maximum snelheid. Dat is 30 km/h meer dan de  Pur Sport. Dat model werd in 2020 geïntroduceerd en is op ieder vlak de meest spectaculaire uitvoering van de Chrion, andere special edition uitgezonderd.

In eerst instantie zou dit model tussen de oorspronkelijk gepland om tussen de Chiron Sport en Chiron Pur Sport te worden geplaatst, maar de productie kwam nooit van de grond vanwege het succes van de ‘doorsnee’ Chiron.

Begin volgend jaar wordt de laatste Chiron geveild

Een prijsindicatie is lastig te maken. Bovendien zal er nooit een vaste prijs komen, want in februari wordt de hypercar in samenwerking met veilinghuis RM Sotheby’s geveild. De totale opbrengst zal naar een goed doel gaan en dit is in feite de laatste kans om een ​​nieuwe auto met een W16-motor aan te schaffen.

Aanchouw hieronder nog een aantal meer foto’s van het kostbare, exclusieve meesterwerk op wielen.

Bugatti Chiron Profilée Bugatti Chiron Profilée