Rituals, inmiddels is het merk, opgericht door ondernemer Raymond Cloosterman, wereldwijd bekend vanwege z’n excentrieke geuren. Rituals is aan de hand van Cloosterman inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde multinational. Maar wat Cloosterman betreft is het cosmeticabedrijf nog lang niet klaar op de wereldwijde markt. Dit is het succesverhaal van Raymond Cloosterman.

Beginjaren van Rituals

Cloosterman richtte zijn bedrijf in 2000 op. Daarvoor werkte de nu 58-jarige Cloosterman 13 jaar bij Unilever, een van de grootste multinationals van Nederland – in onder andere voedsel.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Rituals Cosmetics (@ritualscosmetics)

In 2000 begon hij samen met twee compagnons in een kelder aan de Amsterdamse Herengracht Rituals. Het concept: bereikbare luxe in een betaalbaar jasje. Eerst was het de vraag of het bedrijf überhaupt de kerst zou halen, maar inmiddels is Rituals een miljardenbedrijf, dat zo’n 10.000 medewerkers op de loonlijst heeft staan.

De eerste winkel zat in de Amsterdamse Kalverstraat, waarna snel meer filialen volgden. Inmiddels heeft de keten wereldwijd zo’n 900 winkels. Er zijn daarnaast nog zo’n 2400 shop-in-shop winkels, en is het merk te koop bij tien luchtvaartmaatschappijen en diverse hotelketens. En ook de webshop is een daverend succes. De parfums, shower gels en geurstokjes zijn in Nederland niet aan te slepen.

Het succes van Cloosterman

Maar hoe is het cosmeticamerk uitgegroeid tot zo’n groot succes? Volgens Cloosterman komt dat omdat het bedrijf zich maar blijft vernieuwen. Maar de belangrijkste factor voor het succes is dat het bedrijf dicht bij z’n basis blijft. In een interview dat op de site van Rituals te vinden is vertelt Cloosterman: “Mensen houden ervan om nieuwe culturen te leren kennen. We halen onze inspiratie nog steeds op uit het Verre Oosten. Bij een nieuw product doen we altijd eerst zeer goede research, om zo achter de rituelen en ingrediënten te komen. De kracht van vernieuwing ontstaat door het oude te onderzoeken”.

In 2021 heeft Rituals een recordomzet van € 1,1 miljard behaald, 25% meer dan in 2020, toen dat € 888 miljoen was. Cloosterman zei eerder al dat hij in 2030 een omzet van € 2 miljard als doel heeft. Raymond Cloosterman en Rituals zijn dus allebehalve klaar met innoveren.

DE SUCCESVERHALEN VAN…