Elke optie die er bestaat om u als miljardair te onderscheiden van de rest, is er een die overwogen moet worden. Superjacht zijn het synoniem voor welvaart en luxe, maar tegenwoordig valt u haast niet meer op met een jacht kleiner dan 50 meter. Eerder deelde de Italiaanse ontwerper Elena Nappi al blauwdrukken van een superjacht en onderzeeër ineen, maar ook in Breda zijn ze bezig met een soortgelijk concept van een ‘jachtonderzeeër’.

Jachtonderzeeër Nautilus van het Nederlandse U-Boat Worx

Het in 2005 opgerichte, Bredase U-Boat Worx heeft namelijk plannen gedeeld van hun unieke creatie. Het bedrijf levert zelf al allerlei onderzeeërs, maar wil het groter aanpakken. U-Boat Worx laat weten er eindelijk geslaagd te zijn “om een ​​realistische combinatie van luxe en veiligheid te construeren in een volledig gecertificeerde privé duikboot”. Op de Monaco Yacht Show presenteerde het bedrijf jachtonderzeeër Nautilus, een combinatie van een superjacht en onderzeeër.

Jachtonderzeeër

De 37,5 meter lange jachtonderzeeër, zoals ze dat zo mooi noemen, is uitgerust met de de gebruikelijke attributen van een superjacht – compleet met zonnedek, zwembad en bar – maar wordt gecombineerd met de mogelijkheid om tot 200 meter diep te duiken. Het is bedoeld om veeleisende nautische liefhebbers het beste van twee werelden te geven.

“De jachtmarkt nooit meer hetzelfde zijn.”

Zelfs de meest succesvolle miljardair kan te kampen hebben met zeeziekte en alle gevolgen van dien, waardoor deze jachtonderzeeër een ideale oplossing aanbiedt. “Als de zee te ruw wordt, duik je gewoon en vervolg je comfortabel je reis”, zegt U-Boat Worx-oprichter Bert Houtman. “Mensen die hebben besloten om een ​​jacht te kopen, zullen nu moeten overwegen of hun schip naar keuze ook tot 200 meter diepte kan duiken. Met de Nautilus zal de jachtmarkt nooit meer hetzelfde zijn.”

Jachtonderzeeër

De kern betreft een lounge van 50 m², terwijl er het itnerieur verder bestaat uit een hoofdslaapkamer en vier passagiershutten. Het schip is ontworpen om 10 passagiers en maximaal zeven bemanningsleden te vervoeren middels een diesel-elektrische aandrijflijn kruissnelheden van 9 knopen (ofwel 16,7 km/u) met een bereik van 3.200 zeemijl (ofwel 5.926 km). In de kombuis staat alles klaar om een onderwatermaaltijd te prepareren, terwijl de precieze interieurindelingen volledig aanpasbaar door de klant.

Het project is vooralsnog een bundel inspirerende foto’s, maar het Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in onderzeeërs en willen vast zo snel mogelijk de conceptfase doorlopen. Ondertussen hebben ze genoeg tijd om het juiste type koper te vinden die bereid is om € 25 miljoen af te tikken voor deze unieke creatie. Ze verwachten dat wanneer een bestelling wordt geplaatst, ze binnen 30 maanden kunnen leveren.