Het controversiële WK Voetbal in Qatar is eerdaags afgesloten met de zinderende finale tussen Argentinië en Frankrijk, waarbij de Argentijnen na penalty’s aan het langste eind trokken en zich aan de hand van Lionel Messi zo voor het eerst sinds 1986 tot wereldkampioen kroonden. Voor het WK startte was er veel kritiek over de gang van zaken rondom de toewijzing en de nijpende situatie met arbeiders aldaar. Niet ten onrechte, want wereldvoetbalbond FIFA blijkt nu een recordwinst te hebben geboekt. Netflix is niet voor niets met een vernietigende documentaire naar buiten getreden.

FIFA genereert recordomzet in aanloop WK Qatar

Volgens het Amerikaanse AP heeft de FIFA in de vier jaar in aanloop van het WK liefst $ 7,5 miljard verdient. Dat is zeker $ 1 miljard meer dan wat de bond verdiend heeft voorafgaand aan het WK in Rusland in 2018.

Dat heeft twee redenen. Omdat een WK maar om de vier jaar plaatsvindt, sluit de FIFA sponsordeals die een dergelijke tijd bestrijken. Een deel van die inkomsten wordt dan ook gegenereerd door lucratieve deals met gastheren van het WK. Dit jaar waren dat onder meer McDonalds, Budweiser en Qatar Airways. Qatar Energy trad toe als hoofdsponsor. Ook verschillende crypto-platformen werden toegevoegd aan het scala sponsoren. Ook de sponsoren van de FIFA zelf, zoals Coca Cola en Adidas, deden een duit in het zakje.

Een andere reden is de verkleinde infrastructuur. Qatar is een zeer klein land en alle wedstrijden werden dan ook gespeeld in de hoofdstad Doha, verdeeld over acht stadions. Daardoor bleven reiskosten en verdere kosten omtrent de infrastructuur beperkt. Dat bedrag van $ 7,5 miljard valt overigens nog hoger uit; daar komen de verkochte WK-tickets nog eens bij, dat zou naar verluidt om een totaalbedrag van zeker $ 1 miljard gaan. Volgens het Duitse Keller Sports lagen de ticketprijzen gemiddeld 40% hoger dan die van de tickets in Rusland. Een kaartje voor de finale kostte een fan gemiddeld € 700.

WK 2026

Naar alle waarschijnlijkheid zal het winstbedrag van de FIFA in aanloop van het WK van 2026 nóg verder toenemen, tot zeker $ 10 miljard. De FIFA heeft nu een buffer van zo’n $ 2,5 miljard op de bank staan, die gebruikt gaat worden om landen door de nasleep van Corona te slepen.

Die significante stijging zou te verklaren zijn door het alsmaar populairder wordende vrouwenvoetbal en een nieuwe financiële strategie. Vooralsnog heeft de FIFA enkel Coca Cola, Adidas en Wanda verlengd. Het WK in 2026 zal worden gehouden in Canada, de Verenigde Staten en Mexico.