Adyen is een zogenoemde payment service. Bedrijven kunnen diensten van Adyen inzetten om verschillende betaalmethodes, zoals iDeal, Paypal of creditcard, te gebruiken. Het beursgenoteerde fintechbedrijf werd in 2006 opgericht door Pieter van der Does en er prijken grote bedrijven in hun klantenbestand, zoals Uber, Facebook, Netflix, Spotify en Groupon.

Beursgang Adyen

Ongeveer vier jaar geleden trok het bedrijf richting de beurs met een introductiekoers van € 240 euro per aandeel. Na een gigantische koersexplosie en een daarop volgende terugval noteert het aandeel tegenwoordig zo’n € 1320. In 2021 doorbrak het Nederlandse bedrijf de omzetgrens van € 1 miljard met een nettowinst van € 470 miljoen, maar ondervoud problemen met het werven van geschikt personeel.

Na de beursgang van Adyen, Surinaams voor ‘opnieuw beginnen’, verkocht Van der Does op drie verschillende momenten grote hoeveelheden aandelen. Dat leverde hem in totaal zo’n € 420 miljoen aan contanten op.

De laatste keer was in 2020, maar daarna stopte het voor 1,5 jaar. Echter blijkt uit de boekhouding van Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat hij sinds april vorig jaar enkele maand kleine delen aandelen verkoop. Nou ja, klein. Elke maand verkoopt hij exact 8.333 aandelen Adyen en omdat de koers wisselt, schommelt ook het uitgekeerde bedrag. RTL Z berekende dat het om bedragen van minimaal € 11 miljoen en maximaal € 15 miljoen zou gaan.

Maar daar schijnt een logische verklaring voor te zijn volgens Sanne Minnema, woordvoerster van Adyen: “Hij verkoopt de aandelen om zijn investeringsportefeuille te diversifiëren. In ons laatste jaarverslag staat het tijdspad daarvoor aangegeven.” Vervolgens lezen in het verslag van AFM dat Van der Does van plan is om totaal 100.000 aandelen wil verkopen. Dat houdt in dat er in de komende maanden nog twee verkoopmomenten volgen.

Vermogen van Adyen-topman Pieter van der Does

Ondanks zijn welvaart (in 2021 schatte Quote zijn vermogen op €2,6 miljard) gedraagt hij zich hetzelfde als altijd. Doodgewoon. Zo vertelde hij in een interview met NRC over zijn 15 jaar oude Volvo XC90 en liet hij weten dat hij de CV-ketel thuis gewoon zelf repareert. “Vroeger repareerde ik het zelf – dat hoeft niet meer. Maar ik wil het wel begrijpen, anders vind ik het irritant. Welke sensors er in een cv zitten en welke er worden vervangen. Niet omdat ik bang ben voor 25 euro het schip in te gaan, maar omdat ik precies wil weten wat die monteur doet.”

En dat is ook te herleiden aan zijn ondernemersgeest. Hoewel hij voldoende kapitaal heeft om in start ups investeren, doet hij dit niet. Om dezelfde reden als het repareren van zijn ketel: als hij ergens geld in stopt, wil hij precies weten wat ermee gebeurt.