Uw daily driver klaar te maken voor het wintersportseizoen verijst nogal wat toewijding. Maar in de toekomst is dat wellicht niet meer nodig. Audi heeft een vierdeurs crossover coupé geïntroduceerd, genaamd Activesphere, met een “verbazingwekkend veelzijdig koetswerkdesign”, een laadbak én een geïntegreerde skidrager.

Audi Activesphere: een coupé en pick-up ineen

Of u nou kiest voor Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië of Zwitserland, deze Audi Actisphere is het ultieme voertuig. “De Sportback-achterkant van de activesphere kan met een druk op de knop worden omgevormd tot een open laadbak (“actieve rug”) – perfect voor het vervoeren van recreatieve uitrusting zoals e-bikes of water- en wintersportuitrusting”, aldus het persbericht van de Duitse autofabrikant, eigendom van Volkswagen AG.

De Audi Actisphere staat op 22-inch offroad-wielen, waardoor ieder terrein toegankelijk is. Hoewel Audi aankondigde slechts drie Sphere-concepts te onthullen, is dit de vierde in de reeks. En wat voor een. Vanwege de off-road capaciteit en de onconventionele vorm kunnen we de conceptauto het beste omschrijven als een mix van de Audi RS7 en de aanstaande Lamborghini Huracán Sterrato.

Hij is zowel sportief als elegant, mede dankzij de vloeiend aflopende daklijn, en heeft een laadvermogen van 270 kW, terwijl Quattro vierwielaandrijving, een variabele carrosseriehoogte en adaptieve luchtvering en dito adaptieve dempers moeten zorgen voor een feilloze rijervaring.

Actieradius van maar liefst 600 kilometer

Het elektrische bakbeest is 4,98 meter in lengte en staat, net als de voorgaande Sphere-modellen, op het Premium Platform Electric (PPE). Dat betekent een 100-kWh batterij en twee elektromotoren, samen goed voor 442 pk en 735 Nm. Het resultaat is een actieradius van maar liefst 600 kilometer en “extreem snelle oplaadtijden” met dank aan de 800 volt-technologie: in minder dan 25 minuten laadt de batterij van 5% op naar 80%.

Autonoom kilometer na kilometer afleggen

Ook het interieur verdient een apart kopje. Het interieur is minimalistisch met vier individuele stoelen en een doorlopende middenconsole. Het bordeauxrood gaat langzaam op in zwart, maar niet alleen de kleuren en materialen maken de ervaring baanbrekend.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Audi Nederland (@audinederland)

Naast de doorsnee dingen waar een voertuig aan moet voldoen, experimenteert Audi volop met artificial intelligence, waaronder autonome besturing. Wat houdt dat in? Deze vorm van technologie zorgt ervoor dat hij voertuig kan deelnemen aan het verkeer, zonder dat de diegene achter het stuur hoeft in te grijpen.

Zodra deze modus wordt geactiveerd laat de auto automatisch het stuur, de pedalen en het dashboard verdwijnen en zo kan de bestuurder zijn tijd spenderen aan andere dingen. Hopelijk is de technologie beter dan we kennen van Tesla, want daar gaat het nog geregeld bij mis. In de cabine liggen overigens ook Augmented Reality-headsets klaar. Deze koptelefoons maken het mogelijk om 3D-content en interactieve elementen samen te voegen met een blik op de buitenwereld, waarbij iedere inzittende de headset kan configureren naar smaak.

Audi Activesphere-05 Audi Activesphere-05