Het zal niet als een verassing komen, maar LVMH, het meest waardevolle bedrijf in Europa, heeft in 2022 opnieuw een recordomzet gedraaid. Dat blijkt uit de publicatie van zijn jaarcijfers op donderdag 26 januari, waarin vermeld staat de recordomzet voornamelijk te danken is aan de toename aan vraag vanuit de Verenigde Staten en thuismarkt Europa.

Omzetgroei van het meest waardevolle bedrijf in Europa

Het luxe conglomeraat wist op bijna ieder continent een groei door te maken. Alleen in Azië stabiliseerde het wegens de ontwikkelingen rondom de coronapandemie in China. Oprichter en CEO merkt in de zomer van afgelopen jaar enige verbetering op op de Chinese markt, maar noemde het “niet erg belangrijk”.

Maar dat mag het feest niet bederven, want op het hoofdkantoor in Parijs kunnen de flessen – uit eigen voorraad – gesabreerd worden. In 2022 steeg de omzet van LVMH met 23% op jaarbasis: van € 64,2 miljard naar € 79,2 miljard. Onder de streep bleef een nettowinst van € 14,1 miljard over. Dat is ruim 17% meer dan de zo’n € 12 miljard in het jaar daarvoor. De operationele marge van de zakendivisie ‘Fashion & Leather Goods’ was, net zoals voorgaande jaren, het grootst: 40,6%.

“De groep heeft opnieuw een aanzienlijke groei in omzet en winst geboekt”, schrijft Arnault in een verklaring. “Wij zien 2023 met vertrouwen tegemoet, maar blijven waakzaam vanwege de huidige onzekerheden”, aldus de topman. Vastberaden als ‘ie is deelde hij ook de verwachting dat de groei in 2023 alleen maar zal toenemen. De eerste maand van het nieuwe jaar getuigd in ieder geval van succes.

LVMH-header-02 Groot

Voor Bernard Arnault stond 2022 ook in het teken van persoonlijke overwinningen. Zo stootte hij Tesla- en Twitter-baas Elon Musk van de troon en werd hij gekroond tot rijkste man ter wereld. Onder zijn leiding blijven de meeste merken onder LVMH, dat zijn er maar liefst 75 (zoals Dior, Hublot, Fendi, Givenchy, Veuve Clicquot en Tiffany & Co.), floreren, maar vanwege zijn leeftijd van 73 is het nog maar de vraag hoe lang hij aan de top zal blijven.

Toekomst van LVHM

In zijn familie zitten in ieder geval genoeg personen die het stokje maar al te graag zouden willen overnemen. Onlangs stelde hij zijn dochter, Delphine Arnault, aan als CEO bij modehuis Dior en ook zijn andere kinderen bekleden hoge functies binnen het bedrijf. Alexandre Arnault (30) werkzaam als vicepresident bij de New Yorkse juwelier Tiffany, de 28-jarige Frédéric runt horlogemerk TAG Heuer en de jongste van het stel, de 24-jarige Jean, heeft een vaste zetel op de marketingafdeling van de horloge-tak van Louis Vuitton.

Onderwijl ligt LVMH onder vuur. Peta Frankrijk beschuldigt het bedrijf van dierenleed. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld merken waar tassen wroden gemaakt van dierenleer, zoals krodillen, en die zouden onder erbarmelijke omstandigheden op een brute manier vermoord worden.

“Ze zeggen dat geld geen geur heeft, maar het fortuin van LVMH heeft een kleur: dat van het bloed van dieren die worden geslacht voor hun tassen, portemonnees, horloges en andere items gemaakt van “exotische” huid”, schrijft de dierenrechtenorganisatie boven een video op Twitter waarop te zien is hij een krokodil levend wordt opengesneden.