Influencers. Je houdt van ze of je haat ze. De meesten van hen, ook in Nederland, gebruiken het platform van Instagram om hun volgers te ‘influencen’ en bedrijven hebben enorme bedragen over voor het zogeheten influencer-marketing. Dat weet ook Janice Blok, de ex van Donnie Roelvink, met op het moment van schrijven 219.000 volgers.

Nederlandse influencer Janice Blok over haar inkomsten

De 31-jarige geniet al jaren van haar online bekendheid, maar dat heeft ze niet in haar uppie bereikt. Zo noemt ze ‘Janice Blok’ een merk waar met een team aan gebouwd wordt en waar jaarlijks doelen voor gesteld worden. Worden die doelen behaald, dan kan ze rekenen op een “bovengemiddeld salaris”. Wat vindt ze daar zelf van? “Het is gekkenwerk. Voor een filmpje waar ik een uur mee bezig ben, daar kan een ander gewoon drie maanden voor werken.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Janice Blok (@janiceblok)

Dat vertelt Blok in haar nieuwe online videoreeks ‘Tussen neus en lippenstift’. Volgens haar “slaat het nergens op”. Toch komt ze later terug op haar uitspraken, want ze wil uiteraard geen potentiële adverteerders afschrikken. “Als je kijkt wat de cijfers opleveren, dan is het ook wel heel logisch”, zegt ze.

Hoewel het een beetje haaks staat op haar eerdere uitspraak, heeft ze wel een punt. Neem nou een bedrijf als Gymshark. Dat bedrijf van Ben Francis (30) werd in 2021 gewaardeerd op € 1 miljard en was één van de eerste bedrijven dat influencer-marketing gebruikte om te groeien. Sindsdien proberen steeds meer bedrijven soortgelijke strategieën uit, waardoor ook de tarieven van influencers in de lift gingen.

Tarieven van (internaionale) influencers

Janice Blok Blok is bovendien zeker niet de enige Nederland die haar dik belegde boterham verdient met social media. Er zijn nog véél grote vissen in de zee van Instagram. Nikkie Plessen vraagt namelijk € 30.000 voor één gesponsorde Instagram post en wie een story door Bas Smit wil laten plaatsen moet zo’n € 25.000 afrekenen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dwayne Johnson (@therock)

Dat is echter slechts wisselgeld voor internationale beroemdheden. Acteur Dwayne Johnson vraagt $ 1.015.000 per bericht, terwijl een post op het account van Kylie Jenner u $ 986.000 armer maakt. Maar wanneer kan u zichzelf een influencer noemen en ook profiteren van deze ontwikkelingen? Nou, daar is geen concreet antwoord op. Volgens een Amerikaans model heeft u ongeveer 50.000 volgers nodig. “Dan word je een micro-influencer.”