De 25-jarige Verstappen lijkt een gouden toekomst tegemoet te rijden en heeft inmiddels al twee Formule 1-wereldtitels in de zak zitten. Omdat hij ieder seizoen naar allerlei oliestaten en luxueuze bestemming moet afreizen, heeft hij een een privéjet, een Falcon 900EX, tot zijn beschikking die  een kruissnelheid heeft van 950 km/h.

Privéjet van Max Verstappen

Naar verluidt kocht de Nederlander het vliegtuig in 2020 van niemand minder dan Richard Branson, die hem op zijn beurt weer overnam van een steenrijke Indiër. Toen het officieel zijn eigendom werd liet Verstappen het interieur aanpassen en het exterieur kreeg een nieuwe kleur: een mix van oranje en grijs – met Verstappen-branding uiteraard.

Helmut Marko, voormalig Formule 1-coureur bij McLaren uit Oostenrijk, heeft onthuld waarom er onlangs wederom werkzaamheden aan verricht werden. Volgens hem heeft alles te maken met de virtuele 24 uur van Le Mans. Verstappen nam daar deel aan mee en kwam uit voor Team Redline. herhaaldelijke connectieproblemen resulteerde in een fikse achterstand. Toen de verbinding terugkwam werd meteen een verzoek ingediend om om hem terug op de koppositie te brengen, maar de organisatie weigerde, schrijft F1max.

Virtuele 24 uur van Le Mans

Dit is de derde keer dat de Nederlander uit het spel werd gezet. Uit frustratie tierde onze nationale held dat hij nooit, maar dan ook nooit meer zou deelnemen aan deze virtuele race en hij uitte zijn kritiek op het gameplatform rFactor2.

“Ze hebben hun eigen spel niet eens onder controle. Wat heeft het voor zin?, vraagt Verstappen zich af. “Je bereidt je vijf maanden voor, je gaat aan kop in het kampioenschap, je probeert de race te winnen waar je je twee maanden op hebt voorbereid, en ze gaan er zo mee om. Dit is een grap, je kunt dit niet eens een evenement noemen. Dit is een clown show. Ik maak meer kans om te winnen als ik in Las Vegas naar het casino ga.”

Inmiddels is de rust wedergekeerd en lijkt het alsof de Nederlander kosten noch moeite spaart om toch als een winnaar over de streep te rijden in de volgende editie. “Hij heeft zijn privévliegtuig laten ombouwen, zodat hij in de toekomst ook in de lucht kan simracen. Maar dat is alleen maar iets goeds, want Max heeft dat soort afleiding nodig. Bovendien heeft het geen enkele negatieve invloed gehad op zijn eerste twee wereldtitels”, vertelt Marko tegenover het Duitse Sport1.

Ondanks dat hij de organisatie niet te hachelen vindt, zal hij niet zomaar afscheid nemen van het simracen. In een gesprek met de Washington Post gaf hij namelijk aan dat het hem helpt om een betere coureur in de Formule 1 te zijn. Ook Marko deelt deze mening: “Het heeft hem in ieder geval geen windeieren gelegd als je kijkt naar zijn twee wereldkampioenschappen.”

Greenpeace wil een verbod op zijn privéjet

Max Verstappen’s gebruik van zijn privéjet wordt ondertussen hevig bekritiseerd door Greenpeace. Deze manier van transport is bijzonder slecht voor de wereld en volgens de milieuorganisatie onnodig. Uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace blijkt dat de Formule-1 coureur frequent van Cannes naar Nice op en neer vliegt: een afstand van slechts 25 kilometer.

Greenpeace schrijft dat een vlucht van vier uur met een privéjet gelijkstaat aan de hoeveelheid broeikasgassen dat een doorsnee Europeaan in een héél jaar uitstoot, waardoor ze pleiten voor een algeheel verbod op privéjets. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen”, vindt Dewi Zloch, campagneleider Klimaat & Energie bij Greenpeace.