Nog geen 20 jaar geleden werd een wagen met meer dan 600 pk als uniek, maar ook als onnodig beschouwd. Maar nadat Bugatti en Koenigsegg aan de lopende wagens met vermogens boven de 1.000 pk ontwierpen en uitbrachten, bleek dit het nieuwe normaal. Hoewel beide fabrikanten de grenzen van de verbrandingsmotor blijvend hebben verlegd, heeft de komst van elektrische supercars het spelletje compleet veranderd.

Voor de nieuwe elektrische bolides lijkt zelfs 2.000 pk de maatstaf te zijn. TopGear nam de proef op de som, en onderwierp een elektrische Rimac Nivera aan een snelheidstest tegen de Lamborghini Aventador SVJ.

Rimac Nevera heeft 1.914 pk

De Rimac Nevera is één van de eerste elektrische sportwagens die op de markt is gekomen. Met een slechts 1,85 seconden acceleratietijd van de 0 naar 100 kilometer per uur is dit de snelst accelererende wagen die momenteel te krijgen is. De Nevera beschikt over een verbluffende 1914 pk, en heeft vier vloeistofgekoelde synchrone elektromotoren, met permanente magneet die bij elk wiel is geplaatst. De Nevera kost zo’n € 2,1 miljoen.

Rimac Nevera

De Aventador heeft daarentegen ‘slechts’ 760 pk en accelereert over een traditionele V12. De Aventador – lang recordhouder voor de snelste ronde ooit op de Duitse Nürburgring – zit binnen 2,6 seconden op de 100 kilometer per uur.

Op het YouTube-kanaal van TopGear is een bijzonder video verschenen. Om te kijken hoe snel de Kroatische supercar écht is, onderwerpt presentator Chris Harris de Nevera aan een heuse snelheidstest tegen de Lamborghini Aventador SVJ. De test eindigde voor één van de wagens in een regelrechte vernedering.

Drone-opnames tonen de sensationele strijd

Op het moment dat presentator Harris het gaspedaal van de Nevera indrukt, verdwijnt de Aventador in de binnenspiegel naar een klein stipje op de horizon. De drone-opnames benadrukken nog maar eens het immense snelheidsverschil tussen de twee supercars.

Het valt echter wel te bekennen dat de Nevera ook het één en ander meeheeft. Voornaamste voorbeeld hiervan is zijn “torque vectioring”, een actievere vierwielaandrijving en beter verdeling van het koppel over de wielen. Maar we kunnen er niet omheen dat de resultaten uit de video op z’n zachtst gezegd bizar te noemen zijn.

Bekijk de video hieronder: