Sinds de oprichting in 1976 door wijlen Steve ”zwarte coltrui’ Jobs heeft Aple zich beziggehouden met de ontwikkeling van elektronische apparaten. Inmiddels is het het grootste bedrijf op aarde en in Q4 van 2022 boekt het Amerikaanse concern een recordomzet van $ 90,1 miljard, een stijging van 8% op jaarbasis.

Op maat gemaakt Apple-sneakers uit de jaren ’70

Maar zorgt het bedrijf wel goed voor zijn werknemers? In de media wordt gesuggereerd van wel, maar we kennen allemaal de beelden vanuit China waar mensen van alle leeftijden keihard moeten werken om essentiële onderdelen van Apple-producten te fabriceren. De werknemers die op het hoofdkwartier in Silicon Valley werken kunnen rekenen op betere werkomstandigheden.

Foto: Sotheby’s

In de jaren 90′, toen Steve Jobs nog aan de touwtjes trok, werden er een aantal op maat gemaakt ‘Omega Sports Apple-computersneakers’ uitgedeeld aan Apple-werknemers. Jobs was een New Balance-fan en dus hebben de sneakers een soortgelijk design gekregen. Het is onduidelijk hoeveel paar van deze oplage nog in leven is, maar een paar staat in de etalage van veilinghuis Sotheby’s.

De schoenen, gemaakt van leer, rubber en katoen, zijn eenvoudig te identificeren dankzij een oud Apple-logo op de lip en de wreef. Iets wat Apple gewoontegetrouw toepast bij kleding. “Voor de producten buiten de expertisezone van Apple zouden ze samenwerken met toonaangevende merken zoals Lamy, Honda en Braun om hun iconische Apple-branding toe te passen op verschillende white label-producten”, schrijft Sotheby’s bij de desbetreffende kavel.

Nostalgische waarde

Aangezien de de “uiterst zeldzame sneakers” al wat decennia meegaan kunnen ze tekenen van ouderdom vertonen en door slijtage sneller verslechteren. De schoen (maat US 10.5 ofwel 44 EU) wordt geleverd in een doos, waar ook alternatieve rode veters bijzitten in een poging om het schoeisel hipper te laten ogen. Leuk geprobeerd, maar tsja, personen die werkzaam zijn in de techsector staan nou niet bepaald bekend om hun kledingsmaak. Enfin, het gaat tenslotte meer om de nostalgische waarde dan de functionaliteit of de stijl.

En aan nostalgie zit nogal een prijskaartje verbonden. € 50.000 om precies te zijn. Zorg ervoor dat u zeker van uw zaak bent tijdens de aankoop, want retourneren behoort niet tot de opties.