Onlangs was het weer tijd voor één van de meest bekeken evenementen ter wereld, de Super Bowl. Nu met het optreden van Rihanna zal de Halftime-show deze ronde weer erg veel bekijks trekken. Maar wat zijn de kosten en winsten voor zo’n Halftime-show precies?

Rihanna verdient niets aan de Halftime-show

Vorig jaar werd het optreden gegeven door hoog aangeschreven namen als Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige & Kendrick Lamar én Eminem, maar dit jaar stond de wereldberoemd zangeres Rihanna, onder andere bekend van nummers als Don’t Stop the Music, Umbrella en Stay, in de schijnwerpers.

Hoewel het evenement gemiddeld 118,7 miljoen kijkers trok, waarmee het de op een na meest bekeken show in de geschiedenis van de Super Bowl is, kreeg de zangers geen enkele cent betaald. Dit is voor elke artiest die meedoet aan de Halftime-show het geval, maar toch klinkt het vreemd. De kosten die bij zo’n Halftime-show komen kijken zit hem dus duidelijk niet in het betalen van soms peperdure gages van de artiest(en).

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Apple Music (@applemusic)

Uiteindelijk zijn de kosten voor de show ook relatief laag. Echter gaan de opbrengsten van de reclameverkoop niet naar de NFL, maar naar het mediabedrijf dat de uitzendrechten van de Super Bowl bezit: Fox. Dit zorgt ervoor dat de artiest vaak samen met de NFL voor de kosten van de show opdraait.

Techbedrijf Apple, een groot sponsor van de NFL, heeft voor de komende vijf jaar een budget van $ 50 miljoen per editie geregeld, dit zodat Apple zijn naam eraan kan verbinden. Rihanna verdiende dus misschien niks voor het geven van de show, maar ze zal ongetwijfeld wel een ‘kleine’ vergoeding hebben ontvangen van de sponsor.

Hoeveel kost de Super Bowl Halftime-show?

Gekeken naar berekeningen van 2022, zou de Halftime-show zo’n $ 1 miljoen per minuut hebben gekost. Desondanks zal NFL dankzij het sponsorcontract met Apple er flink wat winst mee maken: $ 2,37 miljoen per minuut om precies te zijn, in totaal zo’n $ 37 miljoen.

Fox heeft dit jaar de uitzendrechten voor de Super Bowl weten te bemachtigen, waar ze maar liefst $ 2,2 miljard voor neer moesten leggen. Om dit verbazingwekkende bedrag weer een beetje terug te winnen, vroeg de zender omtrent $ 7 miljoen per reclameblok van 30 seconden tijdens de pauze van de finale. Zonder het meerekenen van de Halftime-show duurde de rust zo’n 17 minuten.

Omgerekend heeft Fox met de rustpauze alleen al een bedrag van $ 238 miljoen aan reclamekosten ontvangen, oftewel $ 14 miljoen per minuut. Ook de reclames voor, na en tijdens de Super Bowl-wedstrijd hebben Fox een mooi bedrag opgeleverd: ze zouden zo’n $ 3 miljoen per reclame kosten.