Wij in Nederland staan al decennialang bekend als écht fietsland. Ons lage land telt zelfs meer fietsen dan mensen, gemiddeld heeft iedere Nederlander 1,3 stalen rossen in de schuur staan. En sinds de uitvinding van de elektrische fiets, ook wel de ‘e-bike’ genoemd, zoeven mensen massaal rond op de tweewielers met een accupakket. Al helemaal tijdens de coronacrisis. Maar sinds er meer onzekerheid is ontstaan in de economie, zijn er steeds meer mensen die de e-bikes in de winkel laten staan. Nu is de vraag of verkopers de extra ingeslagen voorraad nog wel kunnen slijten.

Enthousiasme over de elektrische fiets

De populariteit van de elektrische fiets nam exorbitant toe sinds 2017. Dat was bijvoorbeeld terug te zien in de omzet van e-bike bedrijf Stella. Het bedrijf steeg van € 62 miljoen omzet in 2017 naar maar liefst € 121 miljoen in 2020. De elektrische motor met pedalen werd vooral gewaardeerd door de oudere generatie Nederlanders, die het hulpmiddel goed konden gebruiken om in beweging te blijven en zo gezonder konden leven.

Niet veel later is de e-bike ook onder de jongere generaties flink in populariteit gestegen. Met de Randstad in bijzonder. Het werd beschouwd als een milieuvriendelijk alternatief om van ‘a’ naar ‘b’ te komen. Er ontstond zelfs een trend om op de elektrische fiets naar school te rijden in plaats van ‘gewoon’ te gaan fietsen of het nemen van een scooter. Alhoewel de echte verwende nesten een ‘kakkercanta’ tot hun beschikking hebben.

Verkoopdoelen omlaag

Tijdens de uitbraak van het coronavirus kwam er nog een schepje bovenop; de helft van alle fietsen die in 2020 werden verkocht waren e-bikes, maar, zoals uw weet, aan alles komt een einde en voor niets gaat de zon op.

Dit jaar werd voor het eerst de verkoopdoelen bij Stella voor het jaar verlaagd: met 10% ten opzichte van 2022. De verkoop daalt echter al sinds 2021 en hier zijn een verschillende redenen voor. De vraag van e-bikes was in 2021 nog erg hoog, maar de fietsfabrikanten hadden een tekort aan onderdelen door de leverproblemen die ontstonden als gevolg van de coronapandemie. Hierdoor hadden alle e-bikeverkopers een tekort aan voorraad, waardoor de verkopen logischerwijs daalden.

Ook in 2022 namen de verkopen af. Dit had echter niet meer te maken met leverproblemen. De vraag naar elektrische fietsen daalde dankzij de hoge inflatie die ontstond door de oorlog in Oekraïne. Mensen werden voorzichtiger met spenderen, waardoor duurdere aankopen zoals elektrische fietsen opgeschort werden.

De toekomst voor de e-bike

Zullen deze cijfers aanhouden? Martijn den Drijver, analist bij ABN AMRO, denkt voorlopig nog van wel. Hij verwacht dat de groeistagnatie sowieso dit jaar nog aanhoudt, mede vanwege alle aankopen die in de recentere jaren zijn gedaan. Deze fietsen hoeven voorlopig nog niet vervangen te worden, neemt Den Drijver aan. Ondanks het feit dat er vaak wordt gezegd dat de levensduur van e-bikes erg kort zijn, kan er worden aangenomen dat de e-bikes die in 2020 en 2021 zijn gekocht, zeker nog niet aan vervanging toe zijn in de komende jaren.

De retailers van de elektrische fietsen zullen toch manieren moeten vinden om van hun voorraad af te komen. Wellicht zijn enkele verkopers genoodzaakt om hoge kortingen toe te passen, om alsnog de gewenste resultaten te behalen.