Just do it? Nou, denkt het niet. Het team van Max Verstappen had plannen om een nieuw exclusief kledinglabel te lanceren, maar daar heeft sportgigant Nike een stokje voor gestoken. De merknaam “Max 1” schoot namelijk in het verkeerde keelgat wegens de gelijkenissen met de populaire schoenenlijn “Air Max”.

Max Verstappen moet een andere naam gaan verzinnen voor zijn kledinglijn

De tweevoudig F1-wereldkampioen Max Verstappen kan op verschillende wijzen profiteren van zijn roem en succes, waaronder het ontwikkelen van een eigen kledinglijn. Hoewel dit wellicht niet direct zijn prioriteit is, heeft zijn entourage zich hier wel mee beziggehouden en een aantrekkelijke merknaam bedacht, Max 1. Die zou geschikt moeten zijn voor de nieuwe kledinglijn, al is Nike het daar oneens over.

Nike klopte aan bij de BOIP (Benelux Office for Intellectual Property) om dit plan te dwarsbomen met als argument dat deze te veel leek op hun eigen geregistreerde naam van de Air Max. “Aangezien het in de kledingsector gebruikelijk is dat hetzelfde merk op verschillende manieren wordt geconfigureerd, zou het relevante publiek ook kunnen denken dat het bestreden teken een submerk is van de opposant (Nike)”, schrijft de BOIP in een rapport.

Een flinke teleurstelling voor Max en zijn team, maar ergens kunnen we het standpunt van Nike begrijpen.

Proceskosten voor het team van de Nederlandse Red Bull Racing-coureur

Het geschil resulteerde in een afwijzing van de registratie van de merknaam Max 1, waarbij de verliezende partij ook de gemaakte proceskosten van €1.045 moet vergoeden. Een tegenvaller voor het team van Max Verstappen, maar dit zal ongetwijfeld geen grote invloed hebben op hun financiële middelen. Daarbij hebben ze gewoon de mogelijkheid om een nieuwe naam te verzinnen die niet in strijd is met andere merken.