Overal ter wereld investeren regeringen in transport. Niet alleen om goederen te vervoeren, maar ook om personen zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B te brengen. Ondertussen zijn de eerste stappen ondernomen van het bouwen van een hyperloop die stervelingen razendsnel van onder meer Amsterdam naar Berlijn brengt.

De vacuümtrein is de droom van iedere forens of tourist

De hyperloop. Het is een concept van een vacuümtrein is bedacht door George Medhurst en in 2012 onder de aandacht gebracht door Elon Musk. Tegenwoordig zijn er al een aantal bijna werkelijkheid geworden, voornamelijk in Azië, maar ook in Europa zitten er grootste plannen in de pijpleiding.

Europese hoofdsteden moeten makkelijker bereikbaar zijn. Men vliegt nog altijd te vaak, dus kan dit snelle transportsysteem tegelijkertijd dienst doen als een milieubewust alternatief voor reizen. Bovendien brengt de hyperloop mensen direct in de stadscentra, in tegelstelling tot korte-afstandsvluchten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Hardt Hyperloop (@hardt.hyperloop)

Geen CO-2 uitstoot en zonder tussenstops

Het Nederlands bedrijf Hardt Hyperloop – in 2016 opgericht door een studententeam aan de TU Delft – is bezig met de ontwikkeling van zo’n transportmiddel via een luchtdrukbuis; van Amsterdam of Rotterdam naar Berlijn. Hoewel er nog geen schop in de grond is gezet, moet zou het systeem omstreeks 2050 operationeel zijn en zijn er al “serieuze stappen gezet”.

Vanaf Rotterdam zou u dan binnen 1 uur en 40 minuten in de Duitse hoofdstad kunnen zijn, terwijl het vanaf Amsterdam slechts 55 minuten duurt – zonder te hoeven stoppen bij tussengelegen stations. Geen wonder, aangezien het transportsysteem snelheden van boeven de 1000 km/h kan halen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Hardt Hyperloop (@hardt.hyperloop)

Dat vertelt Tim Houter, mede-oprichter van Hardt Hyperloop, aan RDM Rotterdam (Rotterdam Makers District). “De hyperloop maakt het mogelijk om mensen en goederen door een buis met lage druk te transporteren met behulp van een vacuümtrein. Het transportmiddel wordt magnetisch aangedreven. Dit zorgt voor razendsnel en volledig CO2-vrij transport”, aldus Houter.

Zodra het project succesvol is afgerond wil het bedrijf heel Europa op deze manier met elkaar verbinden, zodat u en ik kunnen “reizen alsof het één groot, verbonden gebied is”.