In China wordt er goed ingespeeld op de populariteit van elektrische auto’s, maar niet alle exemplaren bereiken de consumenten. Sterker nog: steeds vaker duiken er beelden op van EV-kerkhoven. En dat heeft meerdere oorzaken…

China is de hofleverancier van elektrische voertuigen wereldwijd

Overal ter wereld kiezen mensen steeds vaker voor EV’s. Ook in Nederland. Van de in totaal 312.129 nieuwe personenauto’s in 2022 in Nederland, waren er maar liefst 73.305 elektrisch. Dat is maar liefst 23,5%. De meesten daarvan komen linea recta uit China.

Aan de ene kant blijven traditionele fabrikanten in China hun iconische modellen elektrificeren, terwijl aan de andere kant een interessant contrast zich ontvouwt. Bijvoorbeeld aan de rand van Hangzhou, een stad op twee uur rijden van Shanghai. Daar staan namelijk rijen aan rijen van met zorg vervaardigde elektrische auto’s, nu gehuld in onkruid en stof.

Het autokerk weerspiegelt de aanvankelijke golf van investeringen en innovatie die de snelle ontwikkeling van de EV-sector markeerde. Door het gat in de markt en het interessante beleid dat elektrische auto’s stimuleerde, maakte China de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld, met een productie van ongeveer 6 miljoen EV’s en plug-in hybrides alleen al in 2022.

De valkuil van innovatie

Volgens Bloomberg werden veel van de Chinese fabrikanten draaiende gehouden door middel van steun van de overheid, maar toen dat langzamerhand wegviel, viel de ene na de andere om. Naar schatting zijn 500 Chinese fabrikanten van elektrische auto’s in 2019 geslonken tot ongeveer 100 vandaag de dag. In het proces zijn de afgedankte voertuigen achtergelaten.

De andere overduidelijk oorzaak heeft te maken met het tempo van de innovatie. Omdat de elektrische automarkt zo snel verandert, raken modellen al gauw achterhaald en worden daardoor gedumpt.

Deze auto’s zouden voornamelijk bedoeld zijn als taxi’s. “Aan het begin van de Chinese EV-markt werden de leveringsaantallen bepaald door autodeelvloten”, zegt Young Huang, senior analist bij adviesbureau JSC Automotive. “Slechts een paar particuliere klanten kozen ervoor om ze te kopen.”