Rolls-Royce, hofleverancier van ’s werelds duurste auto’s, heeft opnieuw de duurste auto ter wereld gepresenteerd. Nou ja, hun Choachbuild afdeling tenminste. De Rolls-Royce Droptail La Rose Noire is het absolute toppunt van het luxe segment van de autoindustrie.

Rolls-Royce Droptail La Rose Noire wordt gelimiteerd tot 4 exemplaren

Rolls-Royce staat bekend om het produceren van luxe en high-end auto’s, die vaak aanpassingsmogelijkheden bieden voor hun klanten. De nieuwste luxe koets is daar het ultieme voorbeeld van. De coachbuild-tak bestaat sinds 2017 en heeft door de jaren heen twee van de duurste auto’s op deze planeet afgeleverd, zoals de ‘Boat Tail’ van € 23 miljoen, waarmee ‘ie duurder is dan de Bugatti La Voiture Noir. Deze bolide is vermoedelijk in eigendom van sterrenkoppel Beyoncé en Jay Z.

De Droptail La Rose Noire doet daar echter nog een flinke schep bovenop. “Droptail, een moderne interpretatie van de carrosseriestijl van een roadster, vertegenwoordigt het volgende hoofdstuk van Rolls-Royce Coachbuild”, aldus RR. “Er zullen slechts 4 uitingen van de auto ooit worden gemaakt, elk het resultaat van opmerkelijke samenwerkingen tussen vakmensen in carrosseriebouw en ambitieuze, visionaire klanten. De eerste opdracht, Rolls-Royce La Rose Noire Droptail, belichaamt de allure van de Black Baccara roos.”

De klasbak werd op een privé-evenement tijdens de Monterey Car Week aan zijn eigenaren gepresenteerd. Wie het zijn, wordt ons bespaard. Wél zegt Rolls-Royce dat het symbool staat voor de destillatie van ervaringen die worden gekoesterd door de eigenaars, die een voorbeeld zijn van connaisseurschap van de hoogste orde.

Specificaties van de nieuwe two tone Droptail

In tegenstelling tot de op de Ghost en Phantom geïnspireerde Sweptail en Boat Tail, staat de Droptail op een geheel eigen platform. De open tweezitter heeft een unieke monocoque dat uit een combinatie van aluminium, staal en koolstofvezel is opgetrokken. Ook kleur carrosseriekleur is behoorlijk bijzonder. Volgens het Britse merk waren diverse specialisten nodig was om de kleur te ontwikkelen, een inspanning die meer dan 150 iteraties vergde om te perfectioneren.

De achterschermen zijn de grootste koolstofvezel carrosseriedelen die Rolls’ ooit heeft toegepast en het model heeft een afneembare hardtop die is ontworpen om hem twee onderscheidende looks te geven. “Met een lengte van 5,3 meter en een breedte van 2 meter doen de buitenafmetingen van de La Rose Noire Droptail denken aan de compacte proporties van de vroege Rolls-Royce roadsters.”

Audemars Piguet Royal Oak

Binnen omhult het interieur zijn inzittenden met voortreffelijk vakmanschap, met name het verbluffende parket. Gevormd met behulp van 1.603 driehoeken van zwart houtfineer, vertegenwoordigt het een abstracte uitdrukking van vallende rozenblaadjes. Het zeer complexe patroon is opzettelijk asymmetrisch, omdat de klanten wilden dat het een natuurlijke, organische verstrooiing weergeeft.

Een ander opmerkelijk detail zit in het dashboard. Rolls-Royce houdt vaak ruimte over om een horloge in te intergeren. In dit geval betreft het een vewijderbare Audemars Piguet Royal Oak concept Split-Seconds Chronograph GMT Large Date. Het komt overeen met de kleuren van La Rose Noire, met rode tellers en een rode binnenring.

Het model wordt tot leven gebracht door een 6.6 V12-motor met twee turbo’s die ongeveer 600 pk en 840 Nm levert, maar bij een auto draait het uiteraard niet om prestaties. Nee, het gaat om comfort en overtollige hoeveelheden luxe. Of ze daar in geslaagd zijn? Daar lijkt het wel op. Maar dat mag ook wel voor een prijs van € 25 miljoen.