Door de jaren heen zijn er vele merken op de markt gekomen die verschillende soorten luxegoederen aanbieden. Van prachtige sportauto’s tot lederen tassen en diamanten sieraden. Deze luxemerken hebben hun naam opgebouwd en zijn langzaam maar zeker steeds bekender en daarmee ook succesvoller geworden. Dit zijn de 10 meest succesvolle luxemerken ter wereld.

10. Ferrari

Een prachtige sportauto van het Italiaanse merk Ferrari kan bij de meeste autoverzamelaars echt niet missen. In 1929 werd het bedrijf opgericht als raceteam, waarna het in 1947 overgegaan is in het bouwen van straatlegale supercars. Het merk is ondertussen uitgegroeid tot één van de bekendste automerken en de naam staat ondertussen voor snelheid en luxe. Hoewel de groei van Ferrari sinds afgelopen jaar met bijna 8 % is gedaald, is het bedrijf nog steeds maar liefst $ 7,42 miljard waard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ferrari (@ferrari)

9. Tiffany & Co.

Het Amerikaanse sieradenmerk Tiffany & Co. bestaat al honderden jaren. Het werd namelijk al opgericht in 1837 door juwelier Charles Lewis Tiffany. In het begin van de 20e eeuw werd het merk beroemd onder de artistieke leiding van zijn zoon Louis Comfort Tiffany. Sindsdien verkoopt het luxemerk prachtige bijzondere sieraden en heeft het een imperium opgebouwd die inmiddels $ 7,43 miljard waard is.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tiffany & Co. (@tiffanyandco)

8. Rolex

Als u aan luxe horloges denkt, zal Rolex hoogstwaarschijnlijk één van de eerste merken zijn die in u opkomt. Dat is niet zo vreemd, gezien dit extravagante uurwerkenmerk zichzelf een flinke naam heeft weten te geven sinds zijn oprichting in 1905. Duits zakenman en technicus Hans Wilsdorf begon met het horlogemerk, niet wetende dat het vandaag de dag goed is voor $ 10,71 miljard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ROLEX (@rolex)

7. Cartier

Het zal u uiteraard ook niet verbazen dat het Franse juweliersmerk Cartier op de lijst te vinden is. Het merk werd in 1847 opgericht, maar werd pas in 1900 bekend door Louis Cartier, een goudsmit die in 1904 het eerste echt werkende polshorloge fabriceerde. Sindsdien is Cartier uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf en heeft het momenteel een waarde van $ 12,54 miljard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cartier Official (@cartier)

6. Dior

Uiteraard mag het Franse modebedrijf Dior ook zeker niet worden vergeten. Op dit moment is het bedrijf in het bezit van Bernard Arnault, één van de rijkste mensen ter wereld, maar het werd opgericht in 1946 door ontwerper Christian Dior. Het merk is bekend dankzij zijn mode, geuren en cosmetica. Op dit moment is het bedrijf $ 13,15 miljard waard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dior Official (@dior)

5. Hermès

Wederom een modemerk dat in Frankrijk is gevestigd. Hermès is van origine een leverancier van zadels en dergelijke artikelen aan de aanzienlijkste Europese families, opgericht in 1837. Echter veranderde hun aanbod nadat de vraag van hun klanten veranderde. Steeds vaker bood het merk tassen, hutkoffers en andere reisproducten aan. Tegenwoordig horen daar ook juwelen, horloges en huisdecoraties bij. Ze zijn in totaal $ 14,17 miljard waard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Hermès (@hermes)

4. Gucci

Dit Italiaanse modebedrijf staat al jaren in de spotlights. Het merk, ontstaan in 1921 door Guccio Gucci, verkoopt kleding, lederwerk en verschillende accessoires. Vandaag de dag is het luxemerk maar liefst $ 17,8 miljard waard, zelfs nu hun waarde 1,5 % is gedaald.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @gucci

3. Chanel

Dit Franse merk opgericht in 1909 heeft een flinke sprong gemaakt ten opzichte van vorig jaar. Het merk is bedacht en opgericht door de ontwerpster Coco Chanel en verkoopt zowel kleding als cosmetica, parfum en sieraden. Vandaag de dag is Chanel maar liefst $ 19,40 miljard waard, en dat terwijl hun waarde vorig jaar slechts op $ 15,26 miljard stond.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CHANEL (@chanelofficial)

2. Louis Vuitton

Wederom een merk dat in bezit is van Bernard Arnault. Fransman Louis Vuitton richtte het merk op in 1854 als ambachtsman. Hij ging zich specialiseren in koffers, handtassen en accessoires. Tegenwoordig staat het merk, naast de koffers, ook bekend om hun kleding en accessoires. Momenteel is het bedrijf $ 26,30 miljard waard.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Louis Vuitton (@louisvuitton)

1. Porsche

Het Duitse supercar-merk Porsche heeft de eerste plaats van waardevolste luxemerken weten te bemachtigen. Het merk, dat opgericht werd in 1931 door Ferdinand Porsche, verkoopt allerlei luxe auto’s die zowel bliksemsnel als smaakvol zijn. Menig autoverzamelaar is het daarmee eens, want het merk is momenteel $ 36,80 miljard waard. Dat is een groei van 9 % ten opzichte van 2022.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Porsche (@porsche)