Het is voor velen een langgekoesterde wens, en voor u als Pure Luxe-lezer misschien wel realiteit: het beschikken over een Rolex. Het uurwerk van de Zwitserse horlogefabrikant heeft het imago van een trofee na hard werken, mede door zijn kostbaarheid en exclusiviteit. Naast pronkmiddel, wordt een Rolex ook gezien als investeringsmiddel omdat hij, na de verkoop, direct in waarde stijgt. Hoe dat zit, leggen we u in dit artikel uit.

Waarom worden Rolex-horloges meer waard?

Alles hangt natuurlijk samen met de schreeuwende exclusiviteit van het uurwerk. Waar een duur horloge meer een statussymbool was, is het tegenwoordig veel laagdrempeliger. Een vermogend man kiest al snel om dan ook maar een Rolex aan te schaffen. Mede daardoor is een Rolex de afgelopen jaren zeer exclusief geworden. De Zwitserse horlogefabrikant produceert er momenteel zo’n 800.000 per jaar, en kan op die manier bij lange na niet aan de mondiale vraag voldoen. Meer schaarste = duurdere horloges, zo luidt de marktwerking. Rolex zal dan ook onder geen enkel beding een horloge meer produceren.

Dat is dus al één reden van de waardestijging. Door de kloof die er ontstaat tussen vraag en aanbod zijn de prijzen op secundaire markt een stuk hoger dan gemiddeld. Daarbij komt ook nog eens kijken dat bonafide verkopers vaak een lange wachtrij hebben. Vaak hebben zij daarnaast ook nog eens vast klantenbestand, die vanzelfsprekend voorrang krijgen. Het is lastig om u als consument daartussen te mengen, waardoor u geregeld lang moet wachten. Ook dat zorgt voor de prijsstijging van een Rolex zodra u deze daadwerkelijk om de pols hebt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ROLEX (@rolex)

We hebben het hierboven al genoemd, maar er is een streng reguleerde markt, die in de basis inhoudt dat Rolex haar fabricatie niet opschroeft ondanks de stijgende vraag. Zo ontstaan er beperkte leveringen aan de officiële dealers en zo wordt schaarste gecreëerd. Ook doen ze aan controle op doorverkoop van horloges. Hierdoor weet Rolex zijn exclusiviteit en waarde te behouden.

Hoeveel stijgt uw horloge in waarde als u hem om de pols heeft?

Maar hoeveel stijgt een Rolex eigenlijk zodra je er de winkel mee uitloopt? Een voorbeeld: als u bij een officieel verkooppunt een Rolex Submariner – nog altijd het meest populaire en gangbare uurwerk – op de kop tikt, betaalt u gemiddeld € 9.100. Als u deze direct weer doorverkoopt dan vang je er al snel zo’n € 12.000 voor. Een directe winst van zo’n 25%.