In een jaar van opmerkelijke prestaties heeft luchtvaartconcern Air France-KLM in 2023 een historische winst geboekt. Met een nettowinst van maar liefst € 934 miljoen, vertegenwoordigt dit een indrukwekkende stijging van ruim 28% vergeleken met het voorgaande jaar. Deze buitengewone groei was echter niet zonder obstakels, vooral in het laatste kwartaal van 2023. Het bedrijf werd geconfronteerd met verschillende uitdagingen, waaronder geopolitieke spanningen die wereldwijd de luchtvaartsector beïnvloedden en ongunstige weersomstandigheden die de operationele activiteiten bemoeilijkten. Ondanks deze tegenslagen blijft Air France-KLM vol vertrouwen en vastberaden om de uitdagingen het hoofd te bieden.

Omzet KLM bereikt recordhoogte van ruim € 3o miljard

Naast de historische winstboeking zag Air France-KLM ook een indrukwekkende stijging in de omzet, die een recordhoogte bereikte van ruim € 30 miljard, een toename van 14% vergeleken met het voorgaande jaar. Deze cijfers duiden op een aanzienlijk herstel van de luchtvaartmaatschappij na de verwoestende impact van de coronapandemie, die de luchtvaartsector wereldwijd zwaar trof. Hoewel het aantal passagiers dat gebruik maakte van de vliegtuigen van Air France-KLM steeg tot meer dan 93 miljoen, een stijging vergeleken met het voorgaande jaar, ligt dit aantal nog steeds aanzienlijk lager dan de ruim 104 miljoen passagiers die het bedrijf in 2019 verwelkomde.

Niet alles verliep soepel het afgelopen jaar voor KLM. Het slechte weer in Nederland heeft een aanzienlijke impact gehad op de activiteiten van KLM. In december moest de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld vluchten via Schiphol annuleren vanwege storm Pia, waardoor ruim tweehonderd vluchten van en naar de Amsterdamse luchthaven niet konden doorgaan, waaronder een aantal geplande vluchten van KLM zelf.

Laatste kwartaal een operationeel verlies van € 56 miljoen

Terwijl de winst van Air France-KLM in 2023 historische hoogten bereikte, werd het laatste kwartaal overschaduwd door tumultueuze gebeurtenissen die de luchtvaartmaatschappij voor uitdagingen stelden. Met een operationeel verlies van € 56 miljoen dat aanzienlijk slechter was dan het voorgaande jaar. Dit weerspiegelden de impact van geopolitieke spanningen in verre landen. De oorlog die uitbrak in Gaza tussen Israël en Hamas in oktober zorgde ervoor dat Air France-KLM, inclusief Transavia, haar vluchten naar de Aziatische regio moest opschorten. Deze ontwikkelingen zorgden voor een enorme financiële domper.

Zelfs met de hernieuwde vluchten naar Tel Aviv in het vooruitzicht, verwacht Air France-KLM dat de verstoringen nog steeds invloed zullen hebben op de resultaten in het eerste kwartaal. Hoewel Air France sinds eind januari weer opereert naar Tel Aviv, heeft KLM aangekondigd dat het pas vanaf april weer vluchten zal uitvoeren naar de Israëlische stad. Ondertussen heeft Transavia de vluchten tot minstens juni opgeschort.