
Export van Rolex en Patek Philippe-horloges stijgt in april met liefst 4,5%
Dat is bijzonder, want er is wereldwijd nog altijd sprake van een dalende vraag naar Zwitserse uurwerken
Na enkele bittere weken, lijkt de mark rondom luxe Zwitserse horlogemerken weer wat meer te stabiliseren. De export van horloges van Zwitserse makelij, zoals Rolex, Swatch, Omega, Patek Philippe en Breitling, boekte in april een verrassende stijging, mede door de toenemende vraag uit Japan en de Verenigde Staten.
Export van luxe Zwitserse uurwerken als Rolex en Patek Philippe neemt weer toe
Na het einde van de Coronapandemie groeide de vraag naar horloges van merken als Rolex en Patek Philippe massaal. De prijzen gingen dan ook door het dak, en Rolex wist in maart dit jaar dan ook een omzet van $ 10 miljard te bereiken. En dat is knap, want de mondiale horlogerie heeft ook te maken gehad met een flinke recessie, zeker bij de vintage horloges. Dat is een gevolg van de zwakkere wereldwijde economische groei, de vele geopolitieke spanningen en de weer hoger wordende rentetarieven. In de afgelopen twee jaar zijn de prijzen voor bepaalde uurwerken met 40% gekelderd, zoals bij de Patek Philippe Nautilus Chronograph het geval was.
De export van Zwitserse horloges, met bekende merken als Rolex, Swatch, Omega, Patek Philippe en Breitling, boekte in april een verrassende stijging.https://t.co/EF37w1dunU
— De Telegraaf (@telegraaf) May 30, 2024
Echter lijkt de markt de afgelopen periode weer iets te stabiliseren. De totale export van onder meer Rolex en Patek Philippe-horloges steeg vorige maand met 4,5% naar 2,1 miljard Zwitserse frank, omgerekend iets meer dan € 2,1 miljard, maakt de Zwitserse federatie van horlogemakers bekend. Dat de export stijgt is verrassend, omdat er wereldwijd juist wel nog altijd sprake is van een dalende vraag naar Zwitserse horloges.
Verenigde Staten en Japan
De export naar de Verenigde Staten steeg met 11,6%. Ook naar Japan werden meer Zwitserse uurwerken verscheept, omdat de valuta in het Aziatische land, de yen, steeds minder waard wordt, waardoor het voor toeristen heel aanlokkelijk is het uurwerk daar te bestellen en in ontvangst te nemen.
De heropleving van de vraag naar dure horloges in de twee eerder genoemde landen is een compensatie van de aanhoudend zwakke vraag uit China.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.