SUV’s en sportautomerken, het zijn twee termen die sinds geruime tijd naadloos samengaan. Alles begon met de alom geroemde Lamborghini Urus, maar inmiddels zitten we de bij Ferrari Purosangue, Bentley Bentayga en natuurlijk de Rolls-Royce Cullinan. De Britten gaan die Rolls-Royce Cullinan, alsook de Black Badge-versie, van een complete make-over voorzien.
Rolls-Royce gaat de Cullinan en de Black Badge voorzien van een volledige make-over
Dat de Rolls-Royce Cullinan een absoluut hoogstandje is in de wereld van luxe SUV’s, staat buiten kijf. De Rolls-Royce Cullinan beschikt over een 6,75 liter V12-benzinemotor die liefst 600 pk levert. Hiermee behaalt hij binnen 4,9 seconden de 100 kilometer per uur, waarna het accelereren begrensd eindigt bij 250 km/h. De wagen valt in de smaak bij de vermogenden onder ons. Zo heeft rapper Boef sinds enkele maanden een exemplaar in bezit, en had ook Galatasaray-voetballer Hakim Ziyech er één, alhoewel deze vorig jaar crashte in Amsterdam. Sinds de introductie in 2017 zijn er in Nederland 27 exemplaren verkocht. Ook Bentley nam haar SUV, de Bentayga, al onder handen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Nu vinden de Britten het tijd voor een volgende stap. De Cullinan, alsook de Black Badge-editie, wordt voorzien van een upgrade en luistert naar de naam Cullinan Series II. Spoiler-alert: aan de buitenkant is daar niet bijster veel van te merken. Zo zijn er nieuwe dagrijlichten gemonteerd die de auto er breder uit moeten laten zien. Ook de inlaten in de voorbumper zijn nieuw. Verder vormen de lijnen op de bumper een V-vorm en is de grill verlicht. In de achterbumper is een beschermplaat gewerkt.
Voor de grootste verandering moeten we toch even naar de binnenkant. Daar valt immers op dat er aan het infotainment-scherm flink is gesleuteld. Zo vinden we een nieuw Spirit of Ecstasy-klokje op het digitale, maar analoog aanvoelend schermpje. Qua specificaties verandert er overigens niet.
Black Badge
Naast de standaard Cullinan, paradeert Rolls-Royce ook met de Black Badge, een speciaal soort Cullinan, in essentie bedoeld om een jongere doelgroep aan te trekken door de auto’s sportief af te werken met veel zwarte accenten, gezien het feit dat Rolls-Royce lange tijd bekend stond als oude mannenmerk. Ook de Black Badge heeft een upgrade ondergaan, waaronder door middel van een nieuwe kleurstelling in het interieur, bestaande uit zwart en limoengroen. Ook hier is de verlichte grill alsook het Spirit of Ecstasy-klokje terug te vinden.