Het doek is eraf, het hoge woord is eruit. Bugatti heeft weer eens een gloednieuw model gelanceerd. De opvolger van de alom gerespecteerde Chiron luistert naar de naam Bugatti Tourbillon, een hybride hypercar met liefst 1.800 pk. Prijskaartje: $ 4 miljoen.

Bugatti lanceert hun nieuwste model, de Tourbillon

Als Bugatti een nieuw model lanceert, is dat altijd een bijzonder moment. Want sinds de lancering van de gerespecteerde Veyron in 2001, passeerden er slechts een handjevol modellen de revue: de Chiron, Divo, La Voiture Noire en de Centodieci. Daar is met de nu al revolutionaire Tourbillon een nieuw model bijgekomen. Het nieuwste paradepaardje van de Fransen wordt gezien als de regelrechte opvolger van de Chiron.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

Nadat Bugatti in 2021 fuseerde met de Kroatische autofabrikant Rimac, waren de verwachtingen dat de nieuwste Bugatti-creatie wel eens elektrisch zou kunnen worden. Maar dat blijkt niet het geval, hoewel hybride. De plug-in hybrid Tourbillon is voorzien van een 8,3-liter atmosferische V16-motor, die in zijn eentje 1.000 pk en 900 Nm aan koppel levert. De aanwezige elektromotoren voegen daar nog eens 800 pk en 3.000 Nm aan toe, waardoor de Tourbillon dus is voorzien van liefst 1.800 pk. Net als bij de Chiron het geval is, is er een speciale sleutel waarmee een hogere topsnelheid kan worden bereikt. Zonder die sleutel haalt de Tourbillon normaliter een maximale topsnelheid van 380 kilometer per uur. Met de ‘speed key’ kan dit worden opgekrikt tot wel 445 kilometer per uur. Van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren doet hij in een luttele twee seconden. Naar de 200 gaat in slechts vijf seconden. De 400 doet de Tourbillon al in 25 seconden af. Eerder werd gehint dat de nieuwste Bugatti weleens de 550 kilometer per uur zou kunnen behalen, maar dat is dus niet helemaal waar.

250 stuks

Zoals het de Fransen betaamt, wordt ook de Tourbillon in een zeer gelimiteerde oplage geleverd. Namelijk slechts 250 stuks, allen met de hand geproduceerd in de enige echte fabriek in het Franse Molsheim, nabij Straatsburg. Niet alleen aan de techniek, maar ook aan de esthetiek is gedacht. Iets wat vooral aan de binnenkant te zien is, want het interieur is volledig vervaardigd in een geskeletteerde wijzerplaat, refererend aan de naam Tourbillon uiteraard. Die wijzerplaten vormen in essentie een groter Zwitsers horloge. De twee naalden op de middelste wijzerplaat vertellen u het toerental en de snelheid. Aan de linkerkant bevinden zich de analoge batterij-, olietemperatuur- en brandstofmeters. Rechts zijn dubbele naalden te vinden die in realtime het verbruik van de elektromotoren en verbrandingsmotor aanwijzen. Het middenconsole is volledig voorzien van kristalglas, evenals het ingeklapte scherm, waar Apple Carplay aanwezig is.

Wat kost dat geintje? Al gauw € 3,8 miljoen, en dan heeft u ook nog eens de wagen zonder opties. Mocht u deze toe willen voegen, dient u al gauw € 4 miljoen neer te leggen. Als u achter het net vist, wees dan niet getreurd. Bugatti gaat vanaf 2029 afgeleide exemplaren van de Tourbillon fabriceren, zoals een cabrioversie.