De app Uber heeft inmiddels een flinke vlucht genomen, ook in Nederland. De app begon oorspronkelijk als taxi-app, maar doet nu ook dienst als maaltijdbezorger. En het kan nóg veelzijdiger: via de populaire app kan tegenwoordig zelfs een privéjet worden geboekt. Een Canadese YouTuber nam de proef op de som en boekte daadwerkelijk een privévliegtuig voor $ 550 en legde het resultaat vast.

Canadese YouTuber boekt via Uber een privéjet en neemt de proef op de som

Uber is een razendpopulaire app, die vooral in gebruik is voor alternatief taxivervoer. Via de app kunnen chauffers zich aanmelden als taxi, en zo mensen ophalen die via de app een rit hebben aangevraagd. Iedereen kan dit doen, er is geen taxilicentie of vereiste opleiding voor nodig. Uber is inmiddels een serieuze concurrent voor het reguliere taxivervoer, wat bij hen begrijpelijk de woede op de hals haalt. Via de Uber-app worden klanten in contact gebracht met taxichauffeurs. Dit onderdeel levert veruit de grootste bijdrage aan de omzet, in 2020 was dit iets meer dan de helft. Uber krijgt ongeveer een kwart van de totale omzet die de chauffeurs genereren. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf werd in 2009 opgericht. Twee andere activiteiten zijn Uber Delivery en Uber Freight. Uber Eats bestaat sinds 2015. Het maakt zelf geen maaltijden, maar heeft relaties met 220.000 restaurants die voor de thuisbezorging gebruikmaken van Uber Delivery. Uber Freight brengt bedrijven met vracht in contact met transportbedrijven op een vergelijkbare wijze als Uber regelt voor personen. Het bedrijf realiseert jaarlijks een miljardenomzet.

Maar tegenwoordig kunnen er ook heuse privéjets via de app worden geboekt. Een bekende Canadese YouTuber nam de proef op de som, en boekte een privévliegtuig voor een vlucht, voor een bedrag van ‘slechts’ $ 550.

Uurtje vliegen

De YouTuber, de Canadees Mike Downie, gebruikte de privéjet om een vriend te bezoeken. Hij reist van Vancouver naar Kelowna, een binnenlandse vlucht in Canada dus. In de ‘normale’ luchtvaart had hij voor een economy-vlucht $ 398 moeten betalen; in die zin is hij duurder uit. Maar had hij voor een businessclass-vlucht gekozen, dan was hij ruim $ 810 kwijt, wat dus meer is dan de vlucht met de privéjet. En dat terwijl de voordelen significant zijn. Zoals het een privéjet-reiziger bekoort, zijn er geen rijen bij het inchecken, geen rijen bij de paspoortcontrole en geen rijen bij de security. De desbetreffende piloot kwam Downie zelfs persoonlijk ophalen.

Aan het dergelijke privéjet-gebruik hangt nog een groot voordeel. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van zogeheten ‘deadstock’-vluchten: terugvluchten van privéjets die normaal gesproken leeg zouden zijn. Nu worden de jets alsnog gevuld, wat niet alleen het klimaattechnische aspect pareert, maar ook de kosten dekt voor de eigenaar. Of dit een aanrader is? Een volmondig ja, volgens Downie althans.