Heineken, de iconische Nederlandse bierbrouwerij, heeft zichzelf flink in de kijker gespeeld met haar halfjaarresultaten van 2024. Heineken meldt namelijk een enorm nettoverlies in het eerste kwartaal, van liefst € 95 miljoen.

Heineken ziet nettoverlies van liefst € 95 miljoen

De aandelen van Heineken openden vandaag bijna 7% lager, een stevige kater voor de aandeelhouders. Dit alles dankzij een afschrijving van een indrukwekkende € 874 miljoen. Dat is te wijten aan het feit dat de beurskoers van China Resources Beer (CR Beer), waarin Heineken een belang van 40% heeft, flink is gedaald. CR Beer, de maker van het populaire Chinese merk Snow – in volumes het meest gedronken bier ter wereld – ziet er blijkbaar niet zo rooskleurig uit.

Maar niet alles is kommer en kwel voor het welbekende groene flesje. De omzet van Heineken steeg in de eerste helft van het jaar met 2% tot € 17,8 miljard. Het is misschien niet de overweldigende groei waarop we hadden gehoopt, maar het is tenminste iets. De Nederlandse bierreus wist zelfs meer bier te verkopen dan een jaar eerder, vooral dankzij het vlaggenschipmerk Heineken dat een sterke groei van 9,2% liet zien. Topman Dolf van den Brink noemt het een “solide eerste jaarhelft”.

Toekomst

Ondanks de uitdagingen, blijft het bedrijf optimistisch en past de verwachtingen aan. De voorspelling voor de organische operationele winst is bijgesteld naar een groei tussen de 4% en 8%. Dit is een bescheiden stap terug van de eerdere ambitie voor een groei in dubbele cijfers. De verkoop van alle biermerken samen steeg met 2,1% in de eerste jaarhelft. Echter, het tweede kwartaal liet een lichte krimp zien van 0,1%. Heineken wijt dit vooral aan de timing van Pasen, dat dit jaar in het eerste kwartaal viel, en het slechte weer in juni in Europa. Gelukkig was er een lichtpuntje te vinden in Azië, waar de verkoop met 6,9% steeg tijdens de eerste zes maanden van 2024.