Pagani heeft een nieuwe eenmalige speciale editie van de Huayra onthuld, compleet met een handgeschakelde versnellingsbak Dit nieuwe Italiaanse wonder, de Pagani Huayra Epitome genaamd, werd een week voor zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed gepresenteerd. Hoewel Pagani in 2022 al de opvolger van de Huayra, de Utopia, lanceerde, staat de Italiaanse sportwagenfabrikant erom bekend speciale edities uit te brengen, zelfs nadat een model officieel uit productie is genomen. Deze Epitome werd besteld door een anonieme, maar klaarblijkelijk zeer belangrijke klant en werd vervaardigd door Pagani’s Grandi Complicazioni-afdeling, het interne team dat verantwoordelijk is voor het creëren van speciale projecten. Het duurde niet minder dan negen maanden om dit unieke supercar-concept te ontwikkelen, en nog eens tien maanden om het te ontwerpen en te bouwen.
Pagani lanceert speciale editie van de Huayra, voorzien van een handbak
Het hoogtepunt van de Huayra Epitome is zonder twijfel de handgeschakelde versnellingsbak. Tot nu toe waren alle Huayra-supercars uitgerust met zes- of zevenversnellingsbakken met automatische transmissies, iets wat nogal vanzelfsprekend is bij wagens van dit kaliber. Maar deze welgestelde klant wilde de Huayra kennelijk naar een nog hoger niveau tillen. Dus slaagde het team van Pagani erin om een zeventraps handgeschakelde versnellingsbak van Xtrac te koppelen aan de 6,0-liter twin-turbocharged V12-motor.

Bron: Pagani
De Mercedes-AMG V12 die de Epitome aandrijft, is afgesteld om maar liefst 852 pk en 811 Nm koppel te leveren, wat deze unieke wagen de krachtigste straatauto met een handgeschakelde versnellingsbak tot nu toe maakt. De kracht wordt overgebracht naar de achterwielen via een elektronisch gestuurd differentieel en een “race-stijl” tripode-aandrijfas. De topsnelheid zou, elektronisch begrensd, op 349 kilometer per uur liggen.
Koolstofvezel met gouden accenten
De Huayra Epitome heeft een verbluffende blauwe carrosserie van koolstofvezel met gouden accenten. De unieke designelementen onderscheiden hem van andere Huayra-versies. De voorbumper heeft een geïntegreerde splitter voor extra downforce, grotere luchtinlaten, nieuwe binnenkanalen en op maat gemaakte verlichtingsunits. De achterkant heeft een geïntegreerde vleugel, aerodynamisch geoptimaliseerde achterlichtkappen en een titanen uitlaatsysteem. Deze speciale editie rijdt op zeven-spaaks velgen omhuld met Pirelli-banden.

Bron: Pagani
Daarnaast zegt Pagani dat de geometrie van de ophanging is herzien, wat “duik bij acceleratie, duik bij remmen en rol in bochten vermindert”. Het heeft ook een actief ophangingssysteem met een “superzachte” modus voor extra comfort op ruwe wegen. Binnenin is de cabine bekleed met koolstofvezel en ultraluxe leer. Het hoogtepunt is ongetwijfeld de handgeschakelde versnellingsbak met zijn blootliggende mechanisme. Aangezien de Pagani Huayra Epitome een eenmalig exemplaar is, is er geen prijs bekendgemaakt. Maar hij zal ongetwijfeld een stuk kostbaarder zijn dan de standaard Pagani Huayra, die begint bij een schamele $ 3 miljoen.