Wolfgang Dürheimer, de voormalige president van Bugatti, deelde ooit een verhelderend inzicht: “De gemiddelde Bugatti-klant heeft ongeveer 84 auto’s, 3 privéjets en een jacht.” Het moge duidelijk zijn dat de eigenaar van een hypercar van vier miljoen dollar zich nauwelijks druk zal maken over het brandstofverbruik. Maar toch, het blijft een intrigerende vraag: hoe ver kan een Bugatti Chiron, met zijn gigantische W16-motor, rijden voordat hij weer moet stoppen voor een tankbeurt? Een TikTok-gebruiker uit München, bekend onder de naam “Bugattimaki” op het sociale mediaplatform, kwam met een verrassend antwoord. De 27-jarige Marinko Marjanovic uit München beweert dat zijn Bugatti Chiron Pur Sport Carbon een verbazingwekkend bereik heeft van slechts 100 kilometer op één tank brandstof.
TikTok-gebruiker beweert dat zijn Bugatti Chiron slechts 100 kilometer op één volle tank rijdt
Marinko Marjanovic, de man achter de TikTok-gebruikersnaam Bugattimaki, publiceerde een video van zeven seconden om deze kwestie aan te kaarten. Hij beweert dat het maar liefst € 200 kost om de tank van zijn Bugatti Chiron Pur Sport Carbon vol te gooien. De brandstoftank van de hypercar kan 100 liter brandstof bevatten, die Marjanovic vult met premium 102 octaan benzine voor € 2,139 per liter. Het is nogal schokkend dat de auto slechts 100 km kan rijden op een volle tank, zelfs als de eigenaar niet bepaald zachtaardig met het gaspedaal omgaat. Interessant genoeg zou de Franse hypercar zijn 100-liter brandstoftank in slechts negen minuten kunnen legen als hij op topsnelheid rijdt.
Maar wat echt opvalt, is dat Bugatti zelf beweert dat de Pur Sport een gemengd brandstofverbruik heeft van 22,5 liter per 100 kilometer. Dat zou inhouden dat deze W16 hypercar een bereik heeft van ongeveer 400 kilometer op een volle tank. Dus waar komt Marjanovic’s claim van 100 kilometer vandaan? Misschien ging hij er iets te enthousiast met het gaspedaal vandoor. Toch blijven de reacties op de TikTok-video vermakelijk. Een gebruiker merkte op: “Ik kom verder met mijn elektrische auto,” terwijl een ander grapte: “Is er geen Eco-modus? Zet de airconditioning uit, dat zou kunnen helpen!”.
Niet bepaald zuinig
Nu ligt het sowieso niet in de lijn der verwachting dat een Bugatti zuinig is. Het is simpelweg niet wat de auto is bedoeld om te doen. Deze auto’s zijn gebouwd voor snelheid en luxe, niet voor langeafstandritten zonder tankpauzes. Misschien is dat ook precies wat de charme van een Bugatti Chiron uitmaakt: het is een meesterwerk van techniek dat zijn eigen regels volgt, ongeacht hoe inefficiënt dat mag lijken in de ogen van de gemiddelde automobilist.