Een Ferrari Purosangue spotten is op zichzelf al vrij zeldzaam, laat staan een exemplaar met de motor buiten het voertuig – behalve in de fabriek in Maranello dan. Voor het publiek in een Chinese stad was dit echter werkelijkheid. Zij zagen na een stevige crash een totaal vernielde Ferrari Purosangue, in tweeën gescheurd als een schetsmatige illustratie van brute kracht en de wetten van de fysica. De motor, voor de gelegenheid van zijn chassis losgemaakt, werd zelfs met een paraplu tegen de regen beschermd. Dat is dan wel weer aandoenlijk.

Ferrari Purosangue ligt compleet in puin na crash

Details over de crash in China zijn op dit moment schaars, maar één ding is duidelijk: de impact moet enorm zijn geweest gezien de beelden. De kracht bleek genoeg om het voorste subframe en de motor uit de Ferrari-SUV te scheuren. Op andere beelden is te zien dat een weldoener de uit de wagen geslingerde V12-motor tegen de regen beschermt met een paraplu.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Supercar Fails (@supercar.fails)

Bij een crash van deze ernst is het verleidelijk om te veronderstellen dat de bestuurder zich niet aan de maximumsnelheid hield. Hoewel dat waarschijnlijk is, zijn moderne auto’s juist zo ontworpen dat ze bij een impact de passagiers veilig houden door andere delen van de auto op te offeren als schokabsorberende elementen. Ironisch genoeg kan een auto zelfs bij een legale snelheid aanzienlijke schade oplopen als deze onder een bepaalde hoek een vast object raakt. Maar aangezien de Ferrari Purosangue in slechts 3,2 seconden van 0-100 km/u accelereert, zou de SUV behoorlijk hard hebben gereden op het moment van de crash. Maar goed, dat blijft natuurlijk gissen.

Ondanks de desastreuze staat van de Ferrari Purosangue is er geen informatie vrijgegeven over de toestand van de bestuurder of passagiers. Berichten suggereren echter dat niemand gewond is geraakt bij de crash, wat opmerkelijk is gezien de omvang van de schade. Dit getuigt van de veiligheidstechnologie van de Purosangue. Deze Ferrari is nog niet getest door de NCAP (European New Car Assessment Programme), aangezien deze instanties meestal vier testexemplaren nodig hebben voor uitgebreide tests. Het ligt ook niet in de lijn der verwachting dat deze tests snel zullen plaatsvinden, geen enkele supercarfabrikant is immers happig om een half miljoen aan testmodellen op te offeren. Toch beschikt de Ferrari Purosangue over 10 airbags, automatische noodremfuncties en alle doorontwikkelde chassistechnologie van Ferrari, inclusief lessen uit de Formule 1.

Nieuw in Maranello ontwikkeld chassis

De Ferrari Purosangue is gebouwd op een geheel nieuw chassis dat in Maranello is ontwikkeld. De V12-motor bevindt zich voorin, samen met de geavanceerde Power Transfer Unit (PTU) die verantwoordelijk is voor de vierwielaandrijving. De versnellingsbak is strategisch achterin geplaatst, wat zorgt voor een opmerkelijke gewichtsverdeling van 49-51 van voor naar achter. Dit betekent dat de versnellingsbak waarschijnlijk de impact niet heeft geabsorbeerd, maar met al het andere dat in stukken ligt, durven we niet te wedden op hoe rijwaardig de motor nog is. Het chassis is vervaardigd uit sterke aluminiumlegeringen en maakt gebruik van holle behuizingen om de stijfheid te verbeteren en het gewicht te verminderen. Enfin, bent u weer wat technische info rijker.