Het allereerste exemplaar van de Rolex ‘Rainbow’ Daytona, gaat voor een bedrag van $ 3,5 miljoen naar de veiling. Er zijn niet veel versies van dit model. Slechts echte “Rolex-verzamelaars” weten van dit horloge af en deze is dan ook moeilijk en niet zomaar te verkrijgen.
Zeldzame Rolex Rainbow Daytona gaat voor $ 3,5 miljoen onder de hamer
Op 8 november 2024 wil veilinghuis Phillips, gevestigd in het Zwitserse Genève, de Rolex aan de man brengen. Het horloge loopt al sinds de jaren 90 mee, echter verwachten ze niet heel veel winst erop. Voor nu is $ 3.5 miljoen de prijs dat ze verwachten te vangen, maar dit zou door de schreeuwende exclusiviteit zomaar eens meer kunnen worden.
The first-ever Rolex ‘Rainbow’ Daytona chronograph watch is set to come to auction and could fetch more than $3.5 million https://t.co/eK6qWFBtJ6
— Bloomberg (@business) September 1, 2024
Het hoofd van horloges is Europa, Alexandre Ghotbi, vertelt in een interview dat het horloge een “big deal” is en dat slechts een paar mensen destijds er echt vanaf wisten. De beoogde veilingdatum is echter wel lastig. Het valt namelijk, in verband met Covid-19 en de inflatie, op een slecht moment. De vraag naar dure horloges is sinds die tijd dan ook met fors gedaald. Toch blijven zij hoop houden, want nog steeds worden horloges goed verkocht. Zo heeft Philips vorig jaar de Rolex 6270 Cosmograph Daytona, uit de jaren 80, geveild voor bijna vier miljoen Zwitserse frank.
Privécollectie
Het gekleurde uurwerk bevindt zich al bijna twee decennia in een privécollectie. Inmiddels is het horloge niet meer weg te denken uit de Rolex-collectie, echter was dit niet altijd het geval. Het horloge is namelijk begonnen als uniek exemplaar voor een klant uit het Midden-Oosten. Toen het horloge werd gemaakt, in 1993 of 1994, werd Rolex nog steeds algemeen gezien als een maker van luxe sporthorloges zoals het stalen Submariner duikhorloge. Voor kopers en retailers is de Rolex niet makkelijk te verkrijgen, maar evenals is het horloge een echte trendsetter. Het zetten van de edelstenen is een erg arbeidsintensief proces, echter staan merken zoals Patek Philippe en Audemars Piguet in de rij en nemen ook zij de regenboogtechniek steeds meer over.