Een Belg heeft onlangs een Tesla Cybertruck aangeschaft en geïmporteerd vanuit Noord-Amerika, waarmee het voertuig een zeldzame verschijning werd op de Belgische wegen. De aankomst van de futuristische elektrische pick-up trok direct de aandacht van een Tesla-dealer in Londerzeel, die enthousiast reageerde op de tijdelijke aanwezigheid van het voertuig in het land. Desondanks is de Cybertruck alweer vertrokken uit België en blijft het onzeker of deze in de toekomst terugkeert naar de Europese wegen. De desbetreffende, anonieme, persoon was namelijk helemaal klaar met de heisa, waardoor hij de Cybertruck nu alweer van de hand heeft gedaan. Naar eigen zeggen heeft hij ‘geen zin meer in het gedoe’.

Belg bemachtigt Tesla Cybertruck, maar wil er nu alweer vanaf

De Tesla Cybertruck, bekend om zijn robuuste ontwerp en innovatieve technologie, heeft momenteel te maken met enkele restricties binnen Europa. In Nederland is het voertuig verboden op de openbare weg. Dit komt voornamelijk door de enorme afmetingen en het gewicht van de Cybertruck. De auto is namelijk 2,2 meter breed en 5,58 meter lang, met een gewicht van 3.000 kilogram. Bovendien mist de Cybertruck traditionele buitenspiegels, wat volgens de huidige Europese regelgeving niet voldoet aan de vereiste veiligheidseisen.

Daarnaast is de Cybertruck officieel nog niet beschikbaar voor de Europese markt. Tesla heeft geen plannen aangekondigd om de Cybertruck buiten Noord-Amerika te leveren, mede vanwege de strengere veiligheidsvoorschriften die in Europa gelden. De auto zou aanzienlijke aanpassingen moeten ondergaan om te voldoen aan de Europese regelgeving, zoals de toevoeging van spiegels en mogelijk aanpassingen in de structurele veiligheid.

Weer in de verkoop

Ondanks de beperkingen mocht een Belgische eigenaar, afkomstig uit Groot-Bijgaarden, een voorstad van Brussel, de Cybertruck tijdelijk testen op de Belgische wegen. De Tesla-dealer Jonathan Wong, gevestigd in Londerzeel, was verheugd om het voertuig in zijn showroom te mogen verwelkomen. Wong benadrukte dat het zelden voorkomt dat Tesla demo-modellen naar Europa brengt en beschouwde dit als een unieke kans voor Tesla-liefhebbers in België. Tijdens een proefrit in de kustplaats Knokke kwam de eigenaar echter tot de conclusie dat de Cybertruck minder geschikt is voor dagelijks gebruik in dichtbevolkte gebieden zoals schoolomgevingen en woonwijken. De auto voelde voor hem enkel veilig op de snelweg, waar meer ruimte beschikbaar is.

De eigenaar heeft inmiddels besloten de Cybertruck weer te verkopen, wat betekent dat het voertuig voorlopig van de Belgische wegen verdwenen is. Het blijft onduidelijk of Tesla in de toekomst een aangepaste versie van de Cybertruck zal ontwikkelen die voldoet aan de Europese regelgeving. Dealers zoals Wong hopen dat Tesla snel met een “Europese” versie van de Cybertruck komt, die wel aan de lokale normen voldoet en legaal op de wegen kan rijden. De vraag of de Cybertruck ooit terugkeert naar Europa hangt dus af van mogelijke aanpassingen door Tesla en goedkeuring door de Europese autoriteiten. Tot die tijd blijft de Cybertruck een zeldzaamheid op dit continent.