Hoewel analisten aanvankelijk weinig verwachtingen hadden van de overname van het alcoholvrije champagnemerk French Bloom, blijkt het voor het conglomeraat LVMH toch een groot succes te zijn. Sinds het bedrijf, dat onder leiding staat van de steenrijke Bernard Arnault, 30% van French Bloom heeft overgenomen, zijn de verkoopcijfers aanzienlijk gestegen. Dit succes weerspiegelt de groeiende vraag naar non-alcoholische dranken, een trend die naar verwachting alleen maar zal toenemen.

Door LVMH overgenomen alcoholvrije champagnemerk French Bloom blijkt het beter te doen dan verwacht

LVMH, dat naast mode ook bekendstaat als de grootste speler in de wereldwijde champagne-industrie, bezit al prestigieuze merken zoals Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Dom Pérignon en Ruinart. De overname van French Bloom, een merk dat zich volledig richt op alcoholvrije champagne, markeert een belangrijke stap in de diversificatie van hun portfolio. David Serre, hoofd van strategie binnen de drankendivisie van het bedrijf van Bernard Arnault, verklaarde: “Er is een aanzienlijke vraag naar hoogwaardige non-alcoholische producten. Hoewel we dit al langere tijd zagen aankomen, hebben we nu het juiste moment gevonden om deze kans te benutten.”

French Bloom, dat in 2021 werd opgericht, is nu verkrijgbaar in meer dan 30 landen. De groeiende populariteit van het merk toont aan dat er een substantiële markt is voor alcoholvrije luxeproducten. Een fles French Bloom kost bij warenhuizen zoals De Bijenkorf € 29,95 voor de instapvariant, terwijl andere flessen oplopen tot wel € 100. Dit prijskaartje is deels te verklaren door het kostbare proces waarmee de alcohol uit de wijn wordt verwijderd. Volgens mede-oprichter Maggie Frerejean-Taittinger wordt de wijn langzaam verwarmd om zo de alcohol te verwijderen, een techniek die nauwkeurig moet worden uitgevoerd om de kwaliteit te waarborgen.

Vraag zal flink toenemen

Marktonderzoekers verwachten dat de vraag naar alcoholvrije wijnen de komende jaren flink zal toenemen. De verkoop van non-alcoholische dranken steeg vorig jaar al met 7%, en dit percentage zal naar verwachting blijven groeien. Momenteel vertegenwoordigen alcoholvrije producten ongeveer 4% van de totale alcoholmarkt, maar dit aandeel zal naar verwachting stijgen naarmate meer consumenten kiezen voor bewuste en gezonde alternatieven.