Porsche introduceert de nieuwste versie van de 911 GT3 RS, een model dat op het eerste gezicht sterk lijkt op zijn voorgangers. Hoewel er visueel weinig veranderd is ten opzichte van de eerdere GT3- en GT3 Touring-modellen, zijn er subtiele updates doorgevoerd die voornamelijk gericht zijn op het verfijnen van de prestaties en het design. De nieuwe Porsche 911 GT3 RS krijgt een startprijs van € 359.500, en voor het eerst biedt Porsche de mogelijkheid om een Weissach-pakket toe te voegen, dat diverse high-performance onderdelen bevat.

Porsche lanceert herziene versies van de GT3

Porsche heeft met de 911 GT3 RS gekozen voor een strategie die gebaseerd is op het principe “Never change a winning team.” Het ontwerp van de nieuwe GT3 RS wijkt slechts minimaal af van zijn voorgangers. De auto heeft een facelift ondergaan, waarbij kleine aanpassingen zijn gedaan aan het uiterlijk, zoals de dagrijverlichting en de lichtbalk aan de achterzijde. Wat betreft rijeigenschappen is de nieuwe GT3 RS vrijwel identiek aan de eerdere versies, met behoud van dezelfde indrukwekkende prestaties.

Porsche 911 GT3 RS

De Porsche 911 GT3 RS is uitgerust met een 4.0-liter zescilinder boxermotor die zorgt voor een topsnelheid van 296 kilometer per uur. Binnen slechts 3,2 seconden accelereert de auto van 0 naar 100 kilometer per uur. Het gewicht van de auto blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie, namelijk 1.420 kilogram.

Weissach-pakket

Een opvallende toevoeging bij deze nieuwe versie is het Weissach-pakket. Dit pakket, dat voorheen niet beschikbaar was bij de GT3 RS, biedt diverse componenten van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Deze onderdelen, zoals het dak, de buitenspiegels, de stabilisatorstangen en de sideplates van de achtervleugel, zorgen niet alleen voor een sportievere uitstraling, maar dragen ook bij aan de prestatieverbetering van de auto.

Porsche 911 GT3 RS

Een andere belangrijke wijziging is de introductie van een volledig digitaal instrumentencluster. Dit moderne dashboard biedt meer flexibiliteit en aanpasbare informatie voor de bestuurder. Toch zullen sommige Porsche-liefhebbers wellicht teleurgesteld zijn dat de iconische analoge toerenteller is verdwenen, een kenmerk dat bij eerdere modellen zeer geliefd was.