Zeven jaar na het overlijden van Hugh Hefner, de oprichter van het iconische mannenblad Playboy, heeft zijn nalatenschap meerdere eigenaren en markten gekend. Tegenwoordig lijkt de zoon van Hugh Hefner, Cooper Hefner, vastberaden om het merk terug in de familie te brengen en nieuw leven in te blazen. Cooper, die gelooft in het culturele en historische belang van het blad, is bereid om $ 100 miljoen te investeren om de merknaam opnieuw in eigendom te krijgen en het tijdschrift te herpositioneren voor de huidige tijd.

Zoon van Hugh Hefner wil iconisch mannenblad weer overkopen

Hugh Hefner overleed in 2017 op 91-jarige leeftijd en liet zijn invloedrijke media-imperium achter aan de marktdynamiek van het digitale tijdperk. Sinds zijn overlijden heeft het blad een aantal eigendomswisselingen doorgemaakt en kwam het uiteindelijk op de beurs terecht. Deze overgang bracht echter niet de gewenste stabiliteit, en de coronapandemie in 2020 maakte de situatie nog moeilijker: geplande fotoshoots konden niet plaatsvinden, waardoor het tijdschrift een tijdlang niet in druk verscheen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cooper Hefner (@cooperhefner)

Het blad heeft bovendien te maken gehad met aanhoudende controverse. De expliciete content heeft het merk soms in een negatief daglicht geplaatst, terwijl het publiek steeds kritischer wordt over de representatie en functie van dergelijke media. Voor het blad is het een uitdaging om een balans te vinden tussen de iconische identiteit en de verwachtingen van een nieuw publiek. Dit vraagt om een herziening van zowel de inhoud als de positionering van het merk.

Plannen voor de toekomst

Cooper Hefner, inmiddels 33 jaar, wil nu met het aanzienlijke bedrag van $ 100 miljoen de rechten op het tijdschrift terugkopen. Hij ziet het niet enkel als een blad, maar als een cultureel erfgoed dat de afgelopen 70 jaar een grote invloed heeft gehad op de maatschappij, vooral op de kijk van mannen op cultuur, vrijheid en expressie. Volgens Cooper heeft het merk de potentie om meer te zijn dan enkel een lifestylemerk; hij ziet een toekomst waarin het aansluit bij moderne waarden en cultuur op een vernieuwende manier.

Door het merk terug te brengen naar de familie Hefner wil Cooper een hommage brengen aan zijn vader en diens visie, en het blad tegelijkertijd een plek geven in de moderne tijd. Zo hoopt hij van het tijdschrift een eigentijds platform te maken dat blijft bijdragen aan maatschappelijke discussie en culturele expressie.