Na het stoppen van het Concorde-project leek supersonisch vliegen voor commerciële passagiers voorbij. Toch is er wereldwijd nieuwe belangstelling voor de herontwikkeling van dergelijke vliegtuigen. China, samen met enkele andere landen, werkt momenteel aan een nieuw supersonisch vliegtuig die, zo hoopt men, vanaf 2027 de lucht in kan voor commerciële vluchten. China mikt erop om als eerste commerciële vluchten in de supersonische luchtvaartmarkt aan te bieden, met verbeterde technologie en kortere reistijden.

China lanceert supersnel vliegtuig: kan binnen 1,5 uur van Amsterdam naar New York vliegen

Ruim 25 jaar geleden was het Concorde-vliegtuig een symbool van supersonische vluchten tussen steden als Amsterdam en New York, met een reistijd van acht uur. Het project kwam echter tot stilstand, mede door hoge operationele kosten en milieu-uitdagingen. Nu zet China een ambitieuze stap naar de herintroductie van supersonisch commercieel vliegen, met plannen om deze reistijd met nog eens vijf uur te verkorten.

Lingkong Tianxing Technology, een Chinees luchtvaartbedrijf, heeft al een prototype ontwikkeld en succesvolle testvluchten uitgevoerd. Het bedrijf stelt zich ten doel om tegen 2027 hun eerste commerciële supersonische vliegtuig operationeel te hebben, hoewel experts dit tijdspad als zeer optimistisch beschouwen. Tegelijkertijd werkt de Amerikaanse startup Boom Supersonic aan een eigen versie, die naar verwachting in 2029 commerciële vluchten zal aanbieden. Vooruitlopend op de voltooiing van hun ontwerp, heeft Boom een bestelling van 20 toestellen ontvangen van American Airlines. Ook Venus Aerospace, een ander Amerikaans bedrijf, werkt aan een vliegtuig dat zelfs nog 20% sneller zou zijn.

Enkel voor de allerrijksten

Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de Technische Universiteit Delft, voorziet dat deze supersonische vliegtuigen vooral de allerrijksten zullen bedienen. Boom Supersonic’s toestel, bijvoorbeeld, zal een capaciteit hebben van 60 tot 85 passagiers en een verwachte ticketprijs van € 5.000 tot € 10.000 voor een enkele reis. Het toestel van Lingkong Tianxing Technology zou mogelijk vergelijkbare luxe en exclusiviteit bieden, maar de exacte specificaties en passagierscapaciteit zijn nog niet bekend.

Dit vernieuwde streven naar supersonisch commercieel vliegen benadrukt zowel technologische als commerciële uitdagingen, maar ook kansen voor luxe en snelheid in de luchtvaart. Het lijkt erop dat de komende jaren een spannend hoofdstuk worden in de wereld van exclusieve, razendsnelle reizen – voor wie het zich kan veroorloven.