Het is geen geheim dat de Lamborghini Urus gemengde reacties oproept, vooral onder de puristen, maar toch ook heel populair is. Critici wijzen vaak op het feit dat de Urus platformtechniek deelt met modellen zoals de Audi Q8 en Volkswagen Touareg, waardoor zij het niet als een “echte Lamborghini” beschouwen. Toch is deze high-performance SUV cruciaal voor het voortbestaan en de groei van het Italiaanse merk. De Urus levert namelijk een flinke bijdrage aan de financiële stabiliteit van Lamborghini, wat het mogelijk maakt om te blijven investeren in iconische supercars. Zonder de inkomsten uit de Urus zou moederbedrijf Audi moeite hebben om het sportwagenmerk te blijven ondersteunen.

Lamborghini Urus blijkt mateloos populair

Sinds de introductie in 2017 is de Urus uitgegroeid tot Lamborghini’s bestverkochte model. De SUV heeft bewezen dat er een enorme markt bestaat voor luxe en snelle terreinwagens, en de populariteit van het model lijkt onverminderd door te zetten. Zelfs met de recente overstap naar een plug-in hybride aandrijflijn, blijft de Urus onverminderd in trek. Lamborghini heeft momenteel voldoende bestellingen om de productie van de Urus tot in 2025 te vullen. Wie nu een bestelling plaatst, moet echter rekenen op een levertijd tot 2026. Een volledig elektrische opvolger van de Urus wordt verwacht tegen het einde van het decennium, rond 2029.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Wealth (@wealth)

Naast de Urus trekt ook de nieuwe Lamborghini Revuelto veel belangstelling. Deze plug-in hybride V12-supercar heeft een wachttijd van meer dan twee jaar. Klanten die nu hun bestelling plaatsen, kunnen hun voertuig pas in 2026 of 2027 verwachten. Dit illustreert de aanhoudende vraag naar Lamborghini’s hybride supercars, ondanks het beperkte aanbod van V12-motoren in de markt.

Temerario

Een ander belangrijk nieuw model is de Lamborghini Temerario, die in augustus tijdens de Monterey Car Week werd onthuld en een zeer positieve ontvangst kreeg. In tegenstelling tot eerdere modellen, is deze Huracan-opvolger ontworpen zonder technische ondersteuning van Audi, waarmee Lamborghini zijn “instapmodel” supercar volledig zelfstandig ontwikkelde. Ook hier speelde de financiële succes van de Urus een grote rol, aangezien deze SUV genoeg heeft opgeleverd om Lamborghini’s onafhankelijkheid te versterken.

Lamborghini behaalde in 2023 een recordverkoop van 10.112 voertuigen en dit jaar lijkt nog beter te worden. De eerste drie kwartalen van 2024 waren met 8.411 verkochte exemplaren de beste in de geschiedenis van het merk, een stijging van 8,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.