Een bijzonder marmeren beeld van Sir John Gordon, een prominente 18e-eeuwse Schotse politicus en landeigenaar, heeft na vele omzwervingen zijn weg teruggevonden naar de rechtmatige eigenaar. De buste, die ooit achteloos als deurstopper werd gebruikt op een industrieterrein, werd onlangs geveild voor het indrukwekkende bedrag van € 3 miljoen.

Marmeren beeld van € 6 die ooit als deurstopper fungeerde voor miljoenen verkocht

De buste van Sir John Gordon werd begin 18e eeuw gemaakt door Edmé Bouchardon, een Franse beeldhouwer met een grote reputatie. Het kunstwerk verbeeldt Gordon, een invloedrijke landeigenaar en politicus die bekend staat als de grondlegger van het dorp Invergordon in de Schotse Hooglanden. In zijn tijd had Gordon aanzienlijke invloed, en het beeld was een eerbetoon aan zijn nalatenschap.

Het verhaal van de buste nam echter een opmerkelijke wending. Aanvankelijk werd het beeld in eigendom verkregen door de gemeenteraad voor een symbolisch bedrag van € 6, met als plan het in het lokale stadhuis tentoon te stellen. Het beeld verdween echter spoorloos en kwam uiteindelijk op een industrieterrein in Balintore terecht, waar het jarenlang als deurstopper voor een schuifdeur fungeerde. Zo bleef het jarenlang buiten het zicht van de kunstwereld, zonder dat iemand zich realiseerde welk historisch en financieel waardevol object daar stond.

Officieel op waarde geschat

In 1998 werd de buste herontdekt en kreeg het beeld de erkenning die het verdiende. Na een periode van tentoonstellingen, waaronder een presentatie in het Louvre in Parijs en later in het Getty Museum in Los Angeles, werd de buste officieel op waarde geschat. Dit leidde uiteindelijk tot een veiling waarbij een anonieme buitenlandse koper het hoogste bod van € 3 miljoen uitbracht. De koper, die waarde hecht aan het Schotse erfgoed van het marmeren beeld, wil een museumwaardige replica laten maken, zodat de buste van Sir John Gordon ook voor het publiek in Schotland te bewonderen zal zijn.

Na meerdere juridische geschillen over de eigendom heeft een rechter uiteindelijk de knoop doorgehakt: het beeld behoort nu officieel toe aan zijn rechtmatige eigenaar,