Volkswagen staat voor een uitdagende periode waarin het bedrijf geconfronteerd wordt met tegenvallende resultaten en een scherpe daling van de winst. De Duitse autofabrikant, een van Europa’s grootste en meest bekende merken, moet ingrijpende maatregelen overwegen om deze neerwaartse trend te keren. De daling is vooral zichtbaar in de cijfers van het derde kwartaal van 2023, waarin Volkswagen een winst na belasting van € 1,6 miljard behaalde, een daling van bijna 64% ten opzichte van de € 4,3 miljard van dezelfde periode vorig jaar.
Volkswagen ziet winst flink terugvallen
Volkswagen zag zijn bedrijfswinst in de eerste negen maanden van 2023 teruglopen tot iets minder dan € 13 miljard, een afname ten opzichte van de € 16 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Ook zijn de autoverkopen gedaald: dit jaar verkocht het bedrijf 6,5 miljoen auto’s, wat neerkomt op een daling van 4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze cijfers dwingen Volkswagen om kritische kostenbesparingsmaatregelen te overwegen, waaronder de sluiting van drie fabrieken in Duitsland. Deze sluitingen worden mogelijk beïnvloed door de interne onrust onder het personeel, die mede veroorzaakt wordt door de discussie over loonkosten.
Volkswagen verkoopt minder auto’s en ziet de winst flink terugvallen https://t.co/WCVBqj60Vn
— NOS (@NOS) October 30, 2024
Hoge loonkosten zijn een belangrijk punt van zorg voor Volkswagen, vooral in Duitsland. Met een verzoek van het personeel om een loonsverhoging van 7% staat Volkswagen voor de keuze om looninlevering te vragen aan medewerkers die na een mogelijke reorganisatie in dienst blijven. Hoewel dit een gevoelig punt is, beschouwt het management het als noodzakelijk om het bedrijf financieel gezond te houden.
Groeiende vraag
Terwijl Volkswagen in China kampt met een sterke daling van de vraag – het merk verkocht daar 12% minder voertuigen dan vorig jaar – ziet het bedrijf tegelijkertijd een groeiende vraag in West-Europa. Hier stegen de bestellingen met 27%, wat enige verlichting biedt te midden van de uitdagende omstandigheden. De Europese markt toont hiermee aan dat Volkswagen nog altijd een sterke positie heeft, ondanks de terugval in andere regio’s.
Volkswagen bevindt zich momenteel op een kruispunt en staat voor de uitdaging om zijn strategie aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Terwijl het bedrijf kostenbesparingen doorvoert en herstructureert, biedt de sterke vraag in West-Europa hoop op een positieve omslag. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Volkswagen om zowel intern als extern stabieler te worden en weer te werken aan een stijgende winst.