Bugatti staat al decennia bekend als een merk dat luxe, snelheid en exclusiviteit combineert in zijn voertuigen. Wat echter steeds vaker opvalt, is de neiging van Bugatti-eigenaren om aanzienlijke bedragen te investeren in extra opties van hun auto’s. Dit gaat soms om tonnen, maar er zijn ook voorbeelden waarbij miljoenen worden besteed om een voertuig nog unieker en persoonlijker te maken. Het lijkt een groeiende trend onder kopers van luxewagens: exclusiviteit wordt een statussymbool dat steeds hogere bedragen rechtvaardigt.

Bugatti-eigenaren spenderen gemiddeld $ 500.000 aan extra opties

De autofabrikant Bugatti, opgericht in Frankrijk, heeft zich in de afgelopen jaren niet alleen weten te onderscheiden door baanbrekende ontwerpen en prestaties, maar ook door zijn vermogen om klanten te inspireren tot verdere investeringen in hun voertuigen. De CEO van Bugatti, wiens naam vaak in de schijnwerpers staat, illustreert dit succes. Met drie privéjets en een garage met 84 voertuigen straalt het bedrijf ook op persoonlijk niveau de extravagantie uit waar Bugatti voor staat.

Deze exclusieve levensstijl sluit nauw aan bij het profiel van veel Bugatti-klanten. De mogelijkheid om unieke, op maat gemaakte aanpassingen aan hun auto te laten uitvoeren, wordt door de fabriek en gespecialiseerde partners in de hand gewerkt. Voor velen is het niet genoeg om simpelweg een Bugatti te bezitten; de auto moet net zo uniek zijn als de persoon die erin rijdt.

Bugatti Mistral

Gemiddeld besteedt een Bugatti-eigenaar ongeveer $ 530.000 aan upgrades. Hoewel dit een aanzienlijk bedrag is, verbleekt het bij de investeringen van sommige klanten. Een bijzonder voorbeeld hiervan is de Bugatti Mistral, een hypercar die in 2022 werd geïntroduceerd. Dit model, gebaseerd op de Chiron, heeft een beperkte oplage van slechts 99 exemplaren en een standaardprijs van $ 5 miljoen.

Toch besloot een anonieme koper een stap verder te gaan en een recordbrekende variant van de Mistral te bestellen. Deze klant, die al drie andere zeldzame Bugatti-modellen in bezit heeft, liet een unieke versie ontwikkelen met een prijskaartje van maar liefst $ 14,75 miljoen. Dit is bijna drie keer de oorspronkelijke prijs van de Mistral en illustreert hoe ver sommigen bereid zijn te gaan voor exclusiviteit.