Een exclusieve Ferrari, eigendom van multimiljonair Koos van Merksteijn, is de aanleiding van een langdurig conflict. De auto, waarvan slechts 559 exemplaren zijn gemaakt, staat al 17 jaar geregistreerd als een beschadigde wagen. Dit heeft geleid tot grote financiële gevolgen en een juridische strijd.
Beschadigde Ferrari is al 17 jaar het middelpunt van een conflict tussen een miljonair en een garagehouder
Het verhaal begint in 2007, toen de dure sportwagen, een Ferrari 575 Superamerica, waar er slechts 599 van gemaakt zijn, zwaar beschadigd raakte. Van Merksteijn schakelde een vriend, Frans Munsterhuis, in om de auto te laten ophalen en repareren. Hoewel de reparatie werd uitgevoerd, kwam het voertuig nooit officieel uit het systeem van Ferrari als een herstelde auto. Dit is een cruciale stap binnen de strikte procedures van Ferrari, waarbij alleen gecertificeerde garages dergelijke reparaties mogen uitvoeren. De garage van Munsterhuis voldeed destijds niet aan deze eisen.
Het probleem kwam pas jaren later aan het licht toen Van Merksteijn de Ferrari wilde verkopen. Potentiële kopers haakten keer op keer af toen bleek dat de auto in de officiële systemen van Ferrari nog steeds stond aangemerkt als een “crashed car.” Hierdoor verloor de exclusieve wagen aanzienlijk aan waarde.
Juridische stappen
In 2023 werd de kwestie onvermijdelijk, toen wederom een koper zich terugtrok vanwege het foutieve label. Pas toen ontdekte Van Merksteijn dat de auto niet correct was afgemeld bij Ferrari, omdat de reparatie destijds niet was uitgevoerd door een officiële ‘body shop.’
Van Merksteijn besloot een rechter in te schakelen om het probleem op te lossen. Inmiddels heeft Ferrari het probleem opgelost door het label uit hun systemen te verwijderen. Toch blijft Van Merksteijn ontevreden. Hij stelt dat Munsterhuis eerlijk had moeten communiceren over de beperkingen van zijn garage op het moment van de reparatie.
De rechter heeft voorlopig besloten zich niet verder in de zaak te mengen. Hij heeft de partijen zes weken de tijd gegeven om zelf tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, zal de rechtbank alsnog ingrijpen.