Mercedes-Benz heeft met de introductie van de nieuwste C63 AMG een technisch hoogstandje geleverd. De auto, uitgerust met een hybride aandrijflijn die samen goed is voor 680 pk, is sneller en zuiniger dan zijn voorganger met een benzineslurpende V8-motor. Toch blijkt de vernieuwde C63 nauwelijks aan te slaan bij autoliefhebbers, en de verkoopcijfers blijven ver achter. Wat is er misgegaan?
Mercedes ziet verkoopcijfers AMG snel teruglopen
Het grootste struikelblok voor veel potentiële kopers blijkt de motor zelf te zijn. Voor het eerst in de geschiedenis van de C63 AMG heeft Mercedes-Benz de iconische achtcilindermotor vervangen door een viercilinder. Hoewel de hybride technologie indrukwekkende prestaties levert, ontbreekt het volgens veel liefhebbers aan de emotie en beleving die een V8-motor biedt.
Waarom bijna niemand meer een supersnelle Mercedes AMG wilhttps://t.co/bhSQMaKMA1
— AD.nl (@ADnl) January 21, 2025
De fans van AMG-modellen roemen al jaren het herkenbare, diepe motorgeluid en de brute kracht van de V8, en zien de modernisering naar een viercilinder als een stap te ver. Deze overgang naar een hybride aandrijflijn wordt door velen gezien als een overhaaste poging om het AMG-gamma te verduurzamen.
Nieuwe C63
In Nederland is het gebrek aan interesse in de nieuwe C63 overduidelijk. In de eerste acht maanden na de lancering werden er slechts drie exemplaren verkocht, waarvan één een demonstratiemodel van de importeur was. De cijfers onderstrepen dat de auto moeite heeft om zijn plek te vinden in de markt. Een veelgehoorde kritiek is dat, wanneer de accu leeg is, de C63 wordt gereduceerd tot een zware auto met een relatief bescheiden viercilindermotor.
Op Duitse platforms zoals MercedesFans.de en MBPassion wordt de nieuwe C63 al bestempeld als een mislukking. De term “Ladenhüter”, Duits voor winkeldochter, wordt regelmatig gebruikt om aan te geven dat de auto nauwelijks te verkopen is.
AMG-directeur Michael Schiebe erkent dat de transitie naar een viercilindermotor voor loyaliteitsproblemen zorgt. “We hebben ongetwijfeld klanten verloren die alleen geïnteresseerd zijn in V8-modellen,” geeft hij toe in een interview met Car Magazine. Hoewel hij benadrukt dat de hybride technologie indrukwekkende prestaties levert, geeft hij ook aan dat Mercedes-Benz de voordelen beter had moeten communiceren aan klanten en dealers. De negatieve reacties lijken Mercedes-AMG te dwingen om de strategie te heroverwegen. Voor het nieuwe model AMG CLE63 wordt naar verluidt alsnog een dubbel-turbo V8-motor ontwikkeld. Dit zou een poging zijn om trouw te blijven aan de karakteristieke beleving die fans verwachten van een AMG.