De wereldwijde auto-industrie bevindt zich in een uitdagende periode, en dat geldt in het bijzonder voor Duitse fabrikanten zoals BMW Group, Volkswagen Group en Porsche. In 2024 hebben deze merken lagere verkoopresultaten geboekt, grotendeels door een afname in vraag vanuit de Chinese markt. Dit is voor de Duitsers een zorgwekkende ontwikkeling, aangezien China traditioneel één van de grootste en meest lucratieve automarkten ter wereld is.
Duitse autofabrikanten zien verkoopcijfers flink dalen
Voor BMW Group, inclusief de merken Rolls-Royce en Mini, was 2024 een moeilijk jaar. De wereldwijde verkoop daalde met 4%, wat neerkomt op een afname van 2,5 miljoen verkochte voertuigen. Deze daling werd versterkt door een grote terugroepactie waarbij 1,5 miljoen auto’s werden teruggebracht. Het grootste probleem blijkt de verminderde vraag in China, een markt die traditioneel goed is voor een aanzienlijk deel van de omzet van BMW.
Porsche’s China sales fall by 28% in 2024 https://t.co/UtGZgY9UEC pic.twitter.com/wPrxA5hnyz
— AutoNews Europe (@AutoNewsEurope) January 14, 2025
Ook Mercedes-Benz ondervond een vergelijkbare druk. De verkoop van personenauto’s daalde wereldwijd met 3%, waarbij China opnieuw een belangrijke factor was. Hoewel Mercedes sterk afhankelijk is van zijn premiumimago, heeft dit niet kunnen voorkomen dat de verkoopcijfers afnamen, mede door de groeiende concurrentie van lokale Chinese merken.
Uitdagingen voor onder meer Porsche in China
De Volkswagen Group, één van de grootste autofabrikanten ter wereld, heeft eveneens moeilijke tijden doorgemaakt. Audi, een belangrijk premiummerk binnen de groep, zag een daling van 12% in wereldwijde leveringen. Het merk Volkswagen daalde met 1%. Hoewel deze percentages relatief klein lijken, benadrukken ze een bredere trend van verzwakking in de vraag.
Porsche, een ander merk binnen de Volkswagen Group, kreeg een extra klap te verduren. De leveringen in China, een cruciale markt voor Porsche, daalden met maar liefst 28%. Wereldwijd verkocht Porsche 310.718 voertuigen in 2024, wat nog steeds indrukwekkend is, maar toch neerkomt op een daling van 3% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Eén van de belangrijkste redenen achter de teruglopende cijfers van de Duitse autofabrikanten is de toenemende populariteit van lokale Chinese merken zoals BYD (Build Your Dreams). Deze merken bieden vaak competitieve prijzen, geavanceerde technologie en producten die beter aansluiten bij de voorkeuren van de Chinese consument. Hierdoor winnen zij snel marktaandeel op de thuismarkt.