In een opvallend incident nabij Manchester haalde de Britse politie een Tesla Cybertruck van de weg, een voertuig dat officieel niet is toegelaten op Europese wegen. Deze futuristische pick-up, gemaakt van roestvrij staal dat ook voor SpaceX-raketten wordt gebruikt, wekte veel aandacht – maar niet zonder reden. Het imposante design en de brute prestaties van de Cybertruck passen eenvoudigweg niet binnen de Europese verkeersregels en infrastructuur.

Britse politie haalt Tesla Cybertruck van de weg

De Tesla Cybertruck, die bijna 3.100 kilogram weegt en in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, is een technologisch hoogstandje. Toch vormt deze mastodont een uitdaging voor Europa vanwege de grootte en het gewicht.
Met een lengte van 5,7 meter en een hoogte van bijna twee meter overschrijdt de Cybertruck de standaardafmetingen voor voertuigen in Europese steden. In smalle straatjes of krappe parkeergarages, zoals in Londen of Amsterdam, is deze wagen niet praktisch. Bovendien vraagt het zware gewicht om aangepaste wegen en parkeervoorzieningen, wat een belasting vormt voor de bestaande infrastructuur.

Ook de scherpe hoeken en het harde materiaal van de Cybertruck vormen een potentieel gevaar bij aanrijdingen. Waar conventionele auto’s energie absorberen om inzittenden en voetgangers te beschermen, biedt de Cybertruck weinig ruimte voor dergelijke veiligheidsmaatregelen. Dit maakt ongelukken met het voertuig bijzonder risicovol voor andere weggebruikers.

Europese regelgeving eist dat voertuigen voldoen aan strikte normen op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid. De Cybertruck is ontworpen met de Amerikaanse markt in gedachten, waar ruime wegen en een minder strenge regulering gebruikelijk zijn. Aanpassingen voor Europese toelating zouden afbreuk doen aan het iconische design en de functionaliteit van het model.

Afplakken van scherpe randen

Hoewel de Cybertruck officieel niet is toegestaan, zijn er mazen in de wet die een handvol avontuurlijke eigenaren benutten. In landen zoals Albanië en Tsjechië is het mogelijk gebleken om met minimale aanpassingen – zoals het afplakken van scherpe randen – een kenteken te verkrijgen. Deze voertuigen worden vervolgens geïmporteerd naar andere Europese landen, waaronder Groot-Brittannië en Nederland. De eigenaar is dan ook een Britse staatsburger die de auto in het buitenland had geregistreerd en verzekerd.

Ook in Nederland dook een Cybertruck op. Sportondernemer en influencer Kosso was één van de eersten die de wagen door het land reed, voorzien van een Albanees kenteken. Dit veroorzaakte veel ophef, niet alleen onder autoliefhebbers, maar ook bij belangengroepen die waarschuwen voor de gevaren van deze voertuigen in Europese context.