De Ford GT40, een iconische raceauto die speciaal werd ontworpen om de 24 uur van Le Mans te winnen, wordt op 18 januari geveild tijdens de Kissimmee-veiling in Florida. Deze bijzondere wagen, met een indrukwekkende staat van dienst en rijke geschiedenis, wordt naar verwachting geveild voor meer dan $ 5,4 miljoen.
Ford GT40 moet $ 5,4 miljoen opleveren bij veiling
De Ford GT40 werd in de jaren ’60 ontwikkeld met een duidelijk doel: Ferrari verslaan in langeafstandsraces zoals de prestigieuze 24 uur van Le Mans. In 1966 behaalde Ford deze ambitie met overtuiging, toen de GT40 niet alleen de race won, maar de eerste drie plaatsen bezette. Het succes werd voortgezet, en de auto won Le Mans vier keer op rij van 1966 tot 1969. Deze overwinning vestigde Ford’s naam in de autosport en maakte de GT40 tot een legendarisch model.
Van de originele GT40 zijn slechts 31 exemplaren gebouwd, waardoor het één van de zeldzaamste en meest gewilde raceauto’s ter wereld is. Het exemplaar dat nu geveild wordt, werd in 1965 gebouwd en was in 1966 klaar voor levering. Het was de eerste GT40 Road Car die aan een particuliere eigenaar werd verkocht, en het eerste model dat naar het Verenigd Koninkrijk ging.
335 pk
Dit exemplaar beschikt over een krachtige 4,7-liter V8-motor die 335 pk levert, en wordt geleverd met een originele 5-versnellingsbak. Bovendien bevat de veiling van Mecum Auctions een extra motor uit januari 1966, een waardevolle toevoeging voor verzamelaars.
Door de jaren heen heeft de auto verschillende restauraties ondergaan. In 1985 werd hij gespoten in het iconische Gulf-kleurenschema, zoals dat werd gebruikt door de Le Mans-winnende GT40’s. Later, in 2001, werd de auto opnieuw gerestaureerd en kreeg hij zijn originele kleur terug, aangevuld met zilveren strepen om zijn unieke karakter te benadrukken.
Deze GT40 heeft een reeks gerenommeerde eigenaren gehad. De eerste koper was James Fielding, waarna de auto eigendom werd van Formule 1-legende Jackie Stewart. Vervolgens reisde de auto door verschillende landen en diende hij voor historische races in Duitsland en Australië. In 2021 keerde de auto terug naar Europa en kwam hij in handen van de gerenommeerde specialist DK Engineering.