Binnen de horlogerie doen de grote merken er alles aan elkaar te overtreffen. Toch lijkt de populariteit van de merken uitermate scheef te zijn verdeeld. Rolex doet jaar na jaar absurd goede zaken en heeft een waanzinnige ruimte tussen het tweede best verkopende horlogemerk ter wereld te creëren. De omzet van Rolex blijkt zelfs meer te zijn dan dat van Patek Philippe, Audemars Piguet en Cartier bij elkaar opgeteld. Hoewel ook deze horlogemerken niet bepaald kampen met geldproblemen, lijkt concurreren met de Zwitserse horlogegrootmacht vrijwel onmogelijk.

Rolex realiseert een omzet van $ 11,5 miljard in één jaar

Rolex is niet alleen een van de bekendste horlogemerken ter wereld, maar ook een van de best verkochte, zo blijkt. Vorig jaar wist de Zwitserse horlogefabrikant een omzet te draaien van een indrukwekkende 11,5 miljard dollar. Daarmee staat het merk niet alleen hoog in de lijst van de best verkochte luxemerken, maar ook in de lijst van de meest succesvolle horlogemerken. Sterker nog, met een omzet van $ 11,5 miljard is Rolex het best verkopende horlogemerk van 2024, zo meldt Privatejets via Instagram. Iets om trots op te zijn en tegelijkertijd iets wat de komende jaren vermoedelijk niet zal veranderen. Omdat Rolex een stichting is, kan het horlogemerk op lange termijn nóg verder uitgroeien. De riante geldbedragen die het merk binnen weet te harken gaan grotendeels op aan investeringen in het bedrijf zelf. Bovendien lijken de esthetiek van de horloges die Rolex aan de man brengt bij iedere horlogeliefhebber in de smaak te vallen. Ook zullen mensen die vrijwel niets van horloges afweten weleens van Rolex hebben gehoord, wat betekent dat de marketing van de horlogefabrikant absoluut meesterlijk is. Het is dus niet gek dat het merk besloten heeft de prijzen van de horloges in 2025 wederom te verhogen.

Hoogwaardige horlogemerken vormen weinig concurrentie voor Rolex

Goed, een van de horlogemerken die na Rolex opmerkelijk goed scoorde qua omzet in 2024, is het Franse Cartier. Dit iconische sieradenmerk was vorig jaar goed voor een omzet van maar liefst $ 3,5 miljard. Een lachertje in vergelijking met Rolex, maar nog steeds een solide bedrag. Cartier heeft zijn populariteit vermoedelijk te danken aan naamsbekendheid, evenals Rolex. Van betaalbaarheid is bij Cartier namelijk geen sprake, wat bij Omega, die zich op de derde plaats heeft genesteld, wel het geval is. Omega is een Zwitsers horlogemerk dat vooral in het verleden met spectaculaire modellen op de proppen kwam. Denk bijvoorbeeld aan de Speedmaster en Seamaster, die het merk vandaag de dag nog steeds in productie heeft. De mooiere klokken van Omega kosten ongeveer evenveel als een instapmodel van Rolex, wat het horlogemerk een stuk toegankelijker maakt voor beginnende horlogeverzamelaars. Dat loont, zo blijkt uit de omzet van vorig jaar die een riante $ 2,9 miljard bedroeg.

De prijs van een horloge zegt niets over de omzet van het horlogemerk

Op de vierde plaats staat het hoogwaardige Audemars Piguet met een omzet van 2,6 miljard dollar en op plek vijf is Patek Philippe terechtgekomen met zo’n 2,3 miljard dollar. Geen partij voor het reusachtige Rolex dus, dat mag wel duidelijk zijn. Desondanks zijn de horloges van zowel Audemars Piguet als Patek Philippe over het algemeen aanzienlijk duurder dan de technische kunstwerken van Rolex, maar zo blijkt dat dit prijsverschil beslist geen invloed heeft op de omzet. Zie hieronder de gehele top 10 best verkopende horlogemerken van 2024:

  1. Rolex ($ 11,5 miljard)
  2. Cartier ($ 3,5 miljard)
  3. Omega ($ 2,9 miljard)
  4. Audemars Piguet ($ 2,6 miljard)
  5. Patek Philippe ($ 2,3 miljard)
  6. Richard Mille ($ 1,7 miljard)
  7. Longines ($ 1,2 miljard)
  8. Vacheron Constantin ($ 1,2 miljard)
  9. Breitling ($ 969 miljoen)
  10. Tissot ($ 919 miljoen)